Szűrők
A kerékpár hajtóművek fejlődésével jelenleg a legkorszerűbb műszaki megoldást az úgynevezett integrált csapágyas hajtóművek jelentik. Ebben a kategóriában a a hajtókar tengelye egy egységet képez az egyik hajtókarral, jellemzően a jobb oldali, lánckerékkel szerelt karral. A kezdetben csak az alkatrészcsaládok felső kategóriájáb...
A kerékpár hajtóművek fejlődésével jelenleg a legkorszerűbb műszaki megoldást az úgynevezett integrált csapágyas hajtóművek jelentik. Ebben a kategóriában a a hajtókar tengelye egy egységet képez az egyik hajtókarral, jellemzően a jobb oldali, lánckerékkel szerelt karral. A kezdetben csak az alkatrészcsaládok felső kategóriájába tartozó integrált tengelyes hajtóművek ma már a középkategóriában is egyre inkább elérhetőek.
A megnövelt tengely átmérő és a karral történő fix egy építés könnyebb és merevebb hajtókart eredményeznek, amely hatékonyabb erőátvitelt tesz lehetővé. A merevebb meghajtórendszer a kerékpáros energiáját nagyobb hatásfokkal viszi át a hátsó meghajtott kerékre. Az integrált hajtókarok alapanyaga többnyire valamilyen alumínium ötvözet, a gyártók csúcs kategóriájába tartozó alkatrészeknél sokszor karbon, kompozit. A Shimano a közép kategóriától felfelé a Hollowtech II technológiával üreges, kovácsolt alumínium karokat alkalmaz, amely tovább csökkenti a tömeget és növeli a merevséget. A hajtókarok ideális hossza testmagasságtól függ, így egy részük a leggyakoribb 170, 172, 5 és 175 mm mellett elérhető rövidebb (165mm) vagy hosszabb (180mm) karral is.
A hagyományos acél és alumínium vázak csapágyház átmérője a tengely átmérő növelésével szűknek bizonyult a csapágyegységek elhelyezésére, ezért elsőként a Shimano, majd a többi gyártó is a vázon kívül helyezte el a a csapágycsészéket. A fejlődés a Shimano Hollowtech megjelenését követően is tovább folyt, így ma már több tucat különféle integrált tengelyes hajtómű és vele kompatibilis középcsapágy (monoblokk) létezik. A menetes csapágycsészék mellett megjelentek a közvetlenül bepréselhető (BB86, BB90, BB92) vagy PressFit (PF90, PF92) típusok. Az alsó és középkategóriás acél és alumínium vázak túlnyomó részénél továbbra is a legismertebb BSA (1,37X24") angol menetes, valamint az ITA (36X24) olasz menetes csapágyházakkal találkozhatunk 68, 70 és 73mm csapágyház szélességgel. A felső kategóriás karbon vázak esetében széles választékban többféle középrész létezik, ezért esetükben a csapágyház beszerzés kiemelt figyelmet érdemel.
A leggyakrabban két okból kerülhet sor integrált hajtómű beszerzésére. Az első eset, ha olyan mértékben elhasználódott, hogy már gazdaságtalan a felújítása, új lánctányérok beszerzése. Ilyenkor a cserélendő hajtómű műszaki paramétereivel azonos típust érdemes választani (kar hossz, lánckerekek száma és fogszáma) ez az egyszerűbb eset. A vásárlás másik indoka lehet, hogy a kerékpároddal kaptál valamilyen hajtóművet, amely már nem felel meg az igényeidnek. Ilyen esetben a váz és a váltórendszer paramétereihez kell igazodni az új hajtókarok beszerzésénél, tehát a hajtókar hossz, a fogak száma legyen azonos vagy hasonló. Szintén lényeges szempont, hogy egy 3X8, vagy 3X9 sebességes váltórendszer komponenseivel nem lehet szinkronba hozni egy 3X10 sebességes, vagy főképp egy 2X11 sebességes hajtóművet. A hajtómű cserénél fokozott figyelemmel kell lenni a meglévő váltórendszerre és a vele történő kompatibilitásra.
Az integrált hajtóművek és a velük kompatibilis csapágy egységek beépítéséhez célszerszámokra van szükség. A Shimano Hollowtech és a vele kompatibilis középrészekhez viszonylag kedvező áron elérhető célszerszám. A PressFit és egyéb préseléssel beszerelésre kerülő középrészekhez már komolyabb célszerszám szükséges, ezért ezeket érdemesebb szakműhelyre bízni. A hajtóművek várható élettartamát, futásteljesítményét elsősorban a lánckerekek kopása határozza meg. Az élettartam rendszeres tisztítással (lánc, kazetta, hajtómű lánckerekei) lényegesen megnövelhetők.
Alkategóriák
Shimano ZEE FC-M640 integrált csapágyas, egy lánckerekes hajtómű. 36 fogszám. Hosszú élettartamú, edzett acél csőtengellyel, hőkezelt alumínium karral.
Shimano Deore XT hajtómű. FC-M8000. 11 fokozatú új DynaSIS MTB hajtókar. Három lánckerék, Hollowtech II kar, integrált csapágyazás.
Shimano Tiagra hajtómű. FC-4700. Integrélt csapágyas országúti hajtómű. Hollowtech II. üreges, kovácsolt hajtókarok.
SHIMANO SORA hajtómű. FC-R3000. Hollowtech rendszerű, integrált csapágyas országúti kerékpár hajtómű. 50-34 fogszám. Rendelhető 170 és 175mm hajtókar méretben.
SHIMANO Deore hajtómű. 36-26 fogszám. Hollowtech II üreges hajtókarok, integrált csapágy. 10 fokozat kompatibilis két lánctányéros hajtómű.
SHIMANO Deore hajtómű. 38-28 fogszám. Hollowtech II üreges hajtókarok, integrált csapágy. 10 fokozat kompatibilis két lánctányéros hajtómű.
SHIMANO Deore hajtómű. Három lánckerekes, 40-30-22 fogszámú XC hajtómű. 10 fokozat kompatibilis. Hollowtech II üreges, kovácsolt hajtókarok.
SHIMANO CLARIS hajtómű. Felső kategóriás megjelenés és technológia a Shimano hobby kategóriájában! 8 fokozat kompatibilis, Hollowtech rendszerű hajtómű.
SHIMANO CLARIS hajtómű. Felső kategóriás megjelenés és technológia a Shimano hobby kategóriájában! 8 fokozat kompatibilis, Hollowtech rendszerű hajtómű.
SHIMANO ULTEGRA hajtómű FC-R8000. Minimális tömeg, maximális szilárdság! Az új Ultegra hajtómű minden paraméterében még tovább közelít a csúcsmodell Dura-Ace hajtókarhoz.
SHIMANO SORA hajtómű. Integrált csapágyas, öt karos hajtómű. 50-34 fogszám. 2X9 fokozat kompatibilis. Merev, erős alumínium hajtókar, láncvédő tárcsával.
SHIMANO 105 hajtómű. FC-R7000. Újratervezett kar, alkalmas akár a 410mm-es láncvillás vázakhoz is. 11X2 fokozat kompatibilis. Több fogszám variációval rendelhető.
Shimano Deore XT hajtómű. Két lánctányéros típus, különböző hajtókar hosszal rendelhető. Továbbfejlesztett váltás minőség, merev, kopásálló lánckerekek.
SUNRACE FCMS50 MTB hajtómű integrált csapággyal. 10 fokozatú váltórendszerrel kompatibilis. Merev, erős kovácsolt alumínium hajtókarok, alumínium nagy lánctányérral, CrMo tengellyel
Országúti hajtómű a legkiválóbb AL-6061 és AL-7075 alapanyagokból. Hidegen kovácsolt hajtókarral, integrált középcsapággyal, 53-39 fogszámmal. Super Fluid Drive váltástechnológia
Felső kategóriás trekking hajtómű. Integrált csapágy, Hollowtech II kovácsolt hajtókarok, edzett alumínium lánckerekek. 48-36-26 fogszám.
SHIMANO SLX FC-M7000 MTB hajtómű. 34-24 fogszám. Merev, könnyű alumínium hajtókarok. 11 fokozat kompatibilis. Új, Dyna-SIS váltórendszer!
SHIMANO SLX 11 fokozatú hajtómű. Két lánctányéros kivitel. 36-26 fogszám. Hollowtech II üreges hajtókar, Dyna-SIS váltórendszer. Könnyű, merev, MTB hajtókar
SHIMANO DEORE hajtómű FC-T6010. Trekking, túra felhasználásra tervezett hajtómű 48-36-26 fogszámmal. Integrált csapágyas, Hollowtech, merev, erős hajtókarok
Shimano Deore XT hajtómű. Két lánctányéros típus, különböző hajtókar hosszal rendelhető. Továbbfejlesztett váltás minőség, merev, kopásálló lánckerekek.