Kategóriák

Gyártók

Kerékpár gumi defektvédelem

 (117)    (7)    1

  Technika, teszt, újdonság

Kerékpár külső gumik defektvédelme

Kerékpár gumi defekt javítás

Vajon a kerékpár mely része az, ami a kerékpárosok számára az egyik leggyakoribb bosszúság okozója? Könnyű kérdés, természetesen a külső gumi és a defekt. Tudják ezt a gumi gyártók is és több megoldást is kínálnak a defektek megelőzésére. Ez azonban nem is olyan egyszerű. Felvetődik, hogy miért kapnak jóval ritkábban defektet a gépjárművek gumiabroncsai? A megoldás kézenfekvő. Egy autó, vagy motor esetében a tömeg, a gumi vastagsága egészen más dimenzió. A kerékpár gumik defektjeinek okozói (szilánkok, tövisek, tüskék, rajzszegek) a közelébe sem jutnak, hogy áthatoljanak egy gépjármű abroncson. Emellett itt a gumi vázát alkotó szövet sűrűség is jóval nagyobb. A kerékpár gumiknál néhány mm anyagvastagságba kell beépíteni egy hatékony defektgátló technológiát.

Technológia, defektvédelem

Első látásra áttekinthetetlennek tűnik az a választék, amit a gyártók kínálnak. A látszat azonban csal. A defektvédelem sokszor ugyanaz, csak gyártónként más hangzatos nevet visel. A gumi ellenálló képességét nagy mértékben növelheti, ha az abroncs alapját képező szövet szálsűrűséget növelik, vagy több egymást keresztező szövetréteget építenek be. A szövet sűrűségét a TPI (Threadles per Inch) az egy col (25,4mm) felületre eső szálsűrűség jelöli. A nagyobb szövet sűrűség azonban növeli az árat is. A szövetsűrűség mellett a gyártók különféle, a vegyipar legújabb fejlesztéseit tartalmazó defektvédő rétegeket építenek be. Itt már jelentős különbségek vannak felhasználási terület és ár kategória szerint is. Az eltérés oka, hogy a külső gumival kapcsolatban más elvárásai vannak egy expedícióra felmálházott túrakerékpár és egy karbon országúti bringa tulajdonosának.

Alap defektvédelem

A belépő szintű defektvédelemmel rendelkező gumik esetében a szövetsűrűség leggyakrabban 22-55 TPI között változik. Ezeknél a külsőknél az árnak megfelelő defektvédelmet várhatunk el. A német Schwalbe például K-Guard néven egy Kevlar szövet beépítésével növeli a gumi védelmét. A versenytárs Continental a belépő kategóriában  "Puncture Protection" márkajelzéssel látja el az abroncsait, ami gyakorlatilag egy plusz gumiréteget jelent a futófelületbe építve. Szintén ezt a plusz gumiréteget alkalmazza a Mitas, amely APL néven jelöli a belépő kategóriás defektvédelemmel ellátott gumiabroncsait. A árkategória itt még nem tesz lehetővé a legújabb és ezért drágább technológiák alkalmazását, így el kell fogadni, hogy ezek a gumik csak korlátozottan defekt védettek, ami a semminél persze több, és a gördülési ellenállásuk is magasabb lehet, mint drágább társaiknak.

Közép kategóriás defektvédelem

A megfizethető közép kategóriás gumik felépítését jól mutatja a Schwalbe Raceguard technológiája. A kétrétegű 67 TPI szövetsűrűségű vázszerkezetben dupla nylon szövetből álló réteg akadályozza meg a tövisek és szilánkok behatolását. Ez a technológia már elfogadható gördülési ellenállás mellett ad viszonylag hatékony védelmet. A versenytárs Conti "NyTech"márkajelzéssel ellátott külsői hasonló és szintén Nylon alapanyagból készült védőövvel szállnak versenybe. Hasonló, beépített védőövvel több más gyártónál, például a CST-nél is találkozhatunk. Szintén a külső gumik közép kategóriájában nyújt hatékony defektvédelmet a Schwalbe által alkalmazott "Punctureguard" technológia. A név jelen esetben egy 3mm vastag, futófelület alá beépített gumiréteget jelez. A német gyártó besorolásában a 7-es skálán ez 5-ös szintű védelmet jelent. A Continál természetesen szintén találkozhatunk hasonló technológiával. "Extra PunctureBelt" márkajelzést láthatunk a robusztus gumi védő övvel defektbiztossá varázsolt külsők oldalán. 3mm vastag gumi védőréteget találunk a korábbi Rubena utód Mitas külső gumik "Stop Thorn" márkajelzéssel ellátott abroncsaiban is. A fentiek csak kiragadott példák, amelyek jól mutatják, hogy hasonló megoldásokkal több gyártónál is találkozhatsz. Előfordul a kétféle védőréteg kombinációja is, például a Conti Safety System esetén, ahol a tömör Nylon réteget kevlarral kombinálják.

Felső kategóriás defektvédelem

A High-Tech defektvédelem kategóriájában két irányt láthatunk. A technológia legújabb fejlesztéseit az országúti versenykerékpárok és az MTB versenysport számára konstruált gumiknál láthatjuk. Itt egyaránt fontos az alacsony tömeg, a minimális gördülési ellenállás és a lehető legjobb defektvédelem. A másik irány a hosszú távú túrák, extrém expedíciók számára tervezett külsők világa. Itt elsődleges a tartósság, de kisebb súllyal esik latba a tömeg. Egy föld körüli túrára felmálházott kerékpár esetén ez érthető is. Mivel a tömeg jelentősége kisebb, ez lehetővé teszi a szinte tökéletes defektvédelmet. Ebben a szegmensben a Schwalbe Marathon szériája nehezen überelhető mércét hozott létre. A Smart Guard 5mm vastag defektvédelmével nem sokan tudnak versenyre kelni. Visszatérve a High-tech megoldásokra az országúti versenyekre kiváló megoldás a Schwalbe V-Guard. A V-Guard egy rendkívül vágásálló High-tech szövet, amellyel extrém könnyű és alacsony gördülési ellenállású külsők készülnek. Szintén a felső kategóriás defektvédelem fűződik egy régi jól ismert márka az olasz Vittoria nevéhez. Az olasz gyártó által a futófelületbe épített "Directa-Plus Graphene mindössze 2-8 atomnyi vastagságú réteg. Ez a szinte elképzelhetetlenül vékony réteg viszont kiemelkedő mechanikai szilárdságot, alacsony tömeget, magas fokú elaszticitást és kiváló hőelvezető képességeket biztosít az új külső guminak. Mit kínál vajon a Continental azoknak, akik a legjobb defektvédelmet keresik, ugyanakkor nem mondanak le az alacsony tömegről és gördülési ellenállásról? A megoldás a "Vectran Breaker" defektvédelem, amely egy szintetikusan előállított szál pókselyemmel. Az alapanya és a technológia egyaránt drága, így a Conti prémium kategóriás külsőivel kapjuk csak meg. Végül térjünk vissza az elején említett Schwalbe  Smartguardra, amely 15 éve töretlenül népszerű, a Marathon gumikba építve számos extrém kerékpáros expedíción bizonyított. A védelem lényege a futófelületbe épített 5mm vastag speciális gumiréteg. Az üvegszilánknak, tövisnek, tüskének itt esélye sincs.

Hogyan védekezzünk a defektek ellen?

A legbiztosabb védelem a jó minőségű külső gumi, megbízható, beépített defektvédő övvel. Nagyon fontos a megfelelő légnyomás. A javasoltnál alacsonyabb nyomás egyértelműen növeli a defekt esélyét. Érdemes legalább havonta manométerrel ellenőrizni a megfelelő nyomásértéket! Ellenőrizzük a gumi futófelületét is és szükség esetén idejében távolítsuk el a mintázatba szorult idegen testeket, szilánkokat.A legjobb defektvédős külső sem ér semmit, ha a belső védelem hiányos. A jó minőségű belső gumi és a felni védőszalag alapvetően fontos. Alternatív megoldás lehet a belső és a külső gumi közé helyezett védő szalag, de a használata nem teljesen problémamentes. Mivel elmozdulhat a két gumi között, súrlódást okozva maga is lehet defekt okozója, ezért a vezető gumiabroncs gyártók nem is javasolják, inkább a beépített defektvédelem mellett vannak.

Tech Info

Defektvédelmi kategóriák gyártónként

Schwalbe logo

SCHWALBE

K-Guard A Schwalbe alap defektvédelme. Egy réteg természetes gumiból készült, Kevlar réteggel megerősítve. Mindez 50 TPI szövetsűrűségű vázzal kiegészítve. Ezt találod például a népszerű Land Cruiser, Silento és Road Cruiser külsőkben. A Schwalbe hét fokozatú besorolásában a Kevlar Guard a 3-as szintű védelmet jelenti.

Schwalbe Kevlar Guard defektvédelem

Raceguard A 7-es skálán 4-es besorolású defektvédelmet jelent a német gyártó palettáján. A futófelület alatt elhelyezkedő dupla rétegű Nylon szövet kombinációja két réteg keresztszövésű, 67EPI szövetsűrűségű réteggel. A RaceGuard hatékony védelmet biztosít lényeges súlynövekedés és elfogadható gördülési ellenállás mellett.

Schwalbe RaceGuard defektvédelem

Punctureguard A Schwalbe besorolásában 5-ös szintű defektvédelmet biztosító 3mm vastag gumiszalag, amelyet a futófelület és a gumiabroncs vázszerkezete között helyeztek el.

Schwalbe PunctureGuard defektvédelem

GreenGuard Szintén 5-ös szintű defektvédelmet biztosító technológia. A futófelület alatt 3mm vastag, részben újra hasznosított gumi, részben India gumiszalag véd 67 EPI szövetsűrűségű vázszerkezettel kombinálva. A Schwalbe a klasszikus Marathon és Energizer gumik mellett néhány magas szintű túra külsőhöz is a GreenGuard védelmet építi be.

Schwalbe GreenGuard defektvédelem

V-Guard Ha fontos a tömeg kordában tartása, akkor a német gyártó ezt a rendkívül vágásálló High-Tech szövetet veti be a defekteket okozó tövisek, tüskék, szilánkok ellen.

Schwalbe V-Guard defetvédelem

Double Defense Azaz kombinált védelem. Itt a Schwalbe három megoldást is használ. A versenyekre szánt külső gumik futófelülete RaceGuard védelmet kap és hozzá Snake Skin oldalfal védelmet. A túra külsőknél szintén SnakeSkin oldalfalat kombinálnak V-Guard futófelület védelemmel.A Plus jelzésű külsőknél a GreenGuard futófelület és a SnakeSkin oldalfal védelem kombinációja védi a külső gumit. A Double Defense technológia a gyártó besorolása szerint a 6-os szintű védelmi kategória

Schwalbe Double Defense defektvédelem

SmartGuard A Schwalbe 7-es szintű védelmi kategóriája. Szinte átszúrhatatlan. A futófelületbe épített, részben újrahasznosított gumiból és magas elaszticitású természetes kaucsukból készült 5mm vastag védő öv, 15 éve verhetetlen védelmet biztosít a tüskék, üvegszilánkok, tövisek, rajzszegek és egyéb ellen. A SmartGuard-al gyártott külsők nem tartoznak a legkönnyebbek közé, cserébe gyakorlatilag átszúrhatatlanok.

Schwalbe SmartGuard defektvédelem

Continental logo

CONTINENTAL

SafetySystem Tömör, kemény Nylon szövet Kevlar erősítéssel. Lényegében ez a Conti alap defektvédelme. Hatékonyan véd a szúrásos és vágásos sérülésektől minimális plusz súly mellett. A gördülési ellenállást némileg növeli, ezért leginkább túra, trekking, hétköznapi, vagy országúton edzésre szánt külső gumikhoz alkalmazzák. A SafetySystem a Conti 7 fokozatú, védelmet jelölő skáláján a 4-es szintű defektvédelmi besorolást kapta.

Continental SafetySystem defektvédelem

NyTechBreaker A SafetySystem alapjain továbbfejlesztett defektvédelmi technológia. Kipróbáltan jól véd a vágásos, szúrásos sérülésektől, mindezt határozottan alacsonyabb gördülési ellenállással.

Continental NyTecg Breaker defektvédelem

Puncture ProTection A Puncture ProTection egy egyszerű, de hatásos módszert alkalmaz a tövisek, szilánkok, tüskék távoltartására. A futófelület alatt és a szövetréteg felett egy vastag, sűrű gumiréteg biztosít áthatolhatatlan akadályt. A Puncture ProTection védelmi besorolása a Conti 7 fokozatú skáláján az 5-ös biztonsági szint.

Continental Puncture ProTection defektvédelem

Extra Puncture Belt Biztos és megbízható defektvédelem a hétköznapi kerékpározás alatt. A robusztus gumiréteggel és gumi megerősítésű oldalfallal a Conti rendkívül magas defekt elleni védelmet és kopásállóságot garantál. Ezt a technológiát egyszerű, hétköznapi használatra szánt túra, trekking, MTB külső gumikba építi a német gyártó. Biztonsági szint besorolása a hetes skálán ötös.

Continental Extra Puncture Belt defektvédelem

Poly X Breaker. Vágás és szúrásbiztos. Ezt a technológiát az autós felhasználás területén évek óta sikerrel alkalmazza a Continental. A védelmet szorosan szőtt és keresztezett extrém ellenálló képességű poliészter szálakból készült réteg adja. A poliészter szálakkal rendkívül nagy anyagsűrűség érhető el, ami véd az idegen tárgyaktól és szúrásoktól egyaránt.

Continental Poly X Breaker defektvédelem

Vectran Referencia a defektvédelemben. Extrém könnyű és hatékony védelem, mindez a gördülési ellenállás növelése nélkül. A Vectran a Conti csúcstechnológiás fejlesztései közé tartozik. Az alapanyag szintetikusan előállított High-Tech szál pókselyemmel. A folyékony, olvasztott polimerből többszálas fonallá feldolgozott Vectran extrém módon szakadásálló, tömege szinte nincs, így ideális a Continental prémium kategóriás abroncsaihoz.

Continental Vectran defektvédelem

Safety + Kifejezetten E-Bike-okhoz, 50 km/h-ig. A Safety System betét kombinálva egy magas elaszticitású kaucsuk réteggel. A két defektvédelmi rendszer kombinációja extrém vágás és szúrásbiztos. A Conti besorolása szerint a maximális 7-es színtű biztonságot garantál. A Safety+ nagyfokú rugalmasságának köszönhetően minimális gördülési ellenállással bír, így különösen alkalmas e-bike-okhoz.

Continental Safety + defektvédelem

Plus + A Continental Plus Gyakorlatilag áthatolhatatlan védelmet biztosít minden behatoló idegen tárggyal, tüskével, tövissel, szilánkokkal, szegekkel szemben. A technológia lényege, a gumiabroncs vázszerkezete és a futófelület között beépített elasztikus, speciális kaucsuk réteg. A Conti Plus defektvédelem vetekszik a Schwalbe Marathon külsők SmartGuard védelmével, egyes tesztek szerint azonos biztonságot garantál a két technológia.

Continental Plus defektvédelem

Hardshell  A Hardshell Protection Körkörös védelem, hosszú élettartam. Három rétegű vázszerkezet, amelyben minden réteg 60TPI szövetsűrűségű. Összehasonlíthatatlanul hatékonyabb védelem, amely nem csak a futófelületet, hanem az oldalfalakat is védi. A Continental csak a Németországban gyártott prémium kategóriás gumiabroncsainál alkalmazza ezt a technológiát.

Continental Hardshell defektvédelem

CST Tires logo

CST Tires

APL A CST alap defektvédelme. A gumiabroncs vázszerkezete és az 1mm vastag gumiréteg együttesen védi a belső gumit a defektektől.  A gyártó saját besorolása szerint szintén 7 biztonsági szintbe sorolja be a külső gumijait, de valójában 5 defektvédelmi kategóriában gyárt külsőket. Az APL az 1-es biztonsági szintet jelenti.

CST APL defektvédelem

KI azaz Kevlar® Inside. 1,5mm vastag Kevlar betét a futófelület alatt, a vázszerkezet felett. Véd az éles tárgyak, szúrások ellen és másfél mm vastagsága révén bizonyos mértékben a szúrásos defektektől is megóv. A gyártó saját besorolása szerint közép szintű, 3-as biztonsági kategóriát  jelent.

CST Kevlar Inside defektvédelem

EPS Exceptional Puncture Safety. A CST által kifejlesztett és szabadalmaztatott Poly-Fiber réteg, amely hatékonyan véd a vágásos és szúrásos sérülésektől. Az EPS egy szuper könnyű, sűrű szövet, amely ellenáll az éles tárgyaknak, emellett alacsony tömege  és rugalmassága miatt elhanyagolható mértékben hat a gördülési ellenállásra.

CST Exceptional Puncture Safety defektvédelem

HP High Protection A CST legmagasabb, 7-es szintű védelmet garantáló technológiája. Lényegében a SmartGuard és a Conti Plus megoldását követi, persze a konkrét alapanyag összetétel nem publikus. A védelmet egy 5mm vastag nagy ellenállású gumibetét biztosítja, amelyet a CST a vázszerkezet és a futófelület közé integrált. A CST nagyon népszerű ebben a kategóriában, nem utolsó sorban az ár miatt is, ami lényegesen kedvezőbb, mint a két nagy német márka árai hasonló kategóriában.

CST High-Protection defektvédelem

Mitas logo

MITAS

Textra. Nehéz verseny körülmények köz tervezett külső gumik defektvédelme. A Textra lényege az oldalfaltól a futófelületig alkalmazott rendkívül sűrű, áthatolhatatlan gumi bevonatú szövet. Ez a megoldás a felni egyik peremétől a másikig körkörös védelmet biztosít, anélkül, hogy a tömeget és a gördülési ellenállást növelné.

Mitas Textra defektvédelem

Puncture´s Fear (PF) Sűrű szövésű és különösen erős szövetanyagból készült textilszalag, mely a futófelület és a belső szerkezet közé beépítve hatékonyan megelőzi a defekteket. A Puncture' S Fear védőréteggel nő a külső gumi merevsége, vastagsága, csökken a gördülési ellenállása, és mindez nem változtat a tapadás minőségén. Ez a defektvédelmi rendszer nem növeli jelentős mértékben a külső gumi tömegét.

Mitas Puncture'S Fear defektvédelem

Stop Thorn Ultimate Ennek a defektvédelmi rendszernek ugyanaz a lényege, mint a Smart Guard, vagy a Conti Plus esetén. A fútófelület és az alap vázszerkezet közé beépített 4 mm vastag puha gumiban elakad a sérülést okozó behatoló idegen testek túlnyomó része. A plusz réteg növeli a külső gumi merevségét, ugyanakkor nem befolyásolja a gördülési ellenállást és a tapadást. Plusz biztonságnövelő faktor a külső oldalán végigfutó fényvisszaverő sáv

Mitas Stop Thorn defektvédelem

Stop Thorn Különleges összetételű, 3 mm vastag gumiszalag a külső gumi futófelülete és a vázszerkezet közé beépítve. Hatékony védelmet biztosít a szúrásos és vágásos sérülésekkel szemben. Emellett növeli a gumiabroncs merevségét és ellenálló képességét. A Stop Thorn védelemmel ellátott külsőkön minden esetben fényvisszaverő sáv is növeli a kerékpáros biztonságát.

Mitas Stop Thorn defektvédelem

Mitas APL Antipuncture System A cseh gyártó alap defektvédelme. A külső gumi vázszerkezete és a futófelület közé integrált kb. 1 mm vastag gumi szalag segít megelőzni a szúrásos és vágásos sérüléseket. A tömeget szinte lehanyagolható mértékben növeli és nincs jelentős befolyása a gördülési ellenállásra sem. Hatékonysága nagyjából a versenytárs gyártmányok hasonló belépő kategóriás defektvédelmével azonos.

Mitas APL defektvédelem

Vittoria logo

Vittoria Graphene. A Vittoria által alkalmazott High-Tech alapanyag a Graphene felhasználásával. A futófelületbe épített "Directa-Plus Graphene mindössze 2-8 atomnyi vastagságú réteg. Ez a szinte elképzelhetetlenül vékony réteg viszont kiemelkedő mechanikai szilárdságot, alacsony tömeget, magas fokú elaszticitást és kiváló hőelvezető képességeket biztosít az új külső guminak. Jól érzékelteti ezt a YouTube-on látható film, amelyen különböző hosszúságú szögekkel kivert deszkán halad át a kerék sérülések nélkül.

Kerékpár külső gumik méret szerint
26"-os MTB külső gumik
27,5"-os MTB külső gumik
29"-os MTB külső gumik
28"-os Trekking, cross külső gumik
Országúti verseny külső gumik

Ha véleményed, tapasztalatod van, vagy hibát fedezel fel, szólj hozzá, oszd meg a tapasztalataidat!

 (117)    (7)    1

  •  Hozzászólások ( 1 )
 Loki
Kimaradt a lehetséges megoldások közül a védőszalag. Ez nem olyan jó, vagy ti nem tartjátok jónak? Amúgy jó összefoglaló, bár a Maxxist hiányolom
Adminisztrátor:

A védő szalag pl. Zefal egy lehetséges alternatíva a defektvédelemben, vannak előnyi hátrányai. Jó ötlet és előbb utóbb sor kerül rá. A Maxxis külsőket egyelőre nem forgalmazzuk, ezért nem kerültek be a cikkbe.

A hozzászólás sikeresen elküldve. Köszönjük!
Szólj hozzá!
Captcha
Hozzászólás Facebook-al
Kosár 0 Termék Termék (üres)    

Nincs termék

0 Ft Szállítás
0 Ft‎ Összesen

Megrendelés

A termék sikeresen kosárba került
Mennyiség
Összesen
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
Összes termék
Szállítás összesen  0 Ft
Összesen
Vásárlás folytatása Megrendelés

Akciós