Kormánycsapágy A-head

Szűrők

Rendelkezésre állás
Gyártó

Gyártók

Kormánycsapágy A-head

A-Head kormánycsapágy

A kormánycsapágyaz egyik legfontosabb csapágy a kerékpáron. Biztosítja a kormány, a villa és vele együtt az első kerék akadálytalan forgását, a biztonságos kormányzást. Hosszú ideig egy egyszerű menetes alkatrész volt, amelyet 1990-től kezdett felváltani az úgynevezett A-head rendszer. A Dia-Compe által szabadalmaztatott cs...

A-Head kormánycsapágy

A kormánycsapágyaz egyik legfontosabb csapágy a kerékpáron. Biztosítja a kormány, a villa és vele együtt az első kerék akadálytalan forgását, a biztonságos kormányzást. Hosszú ideig egy egyszerű menetes alkatrész volt, amelyet 1990-től kezdett felváltani az úgynevezett A-head rendszer. A Dia-Compe által szabadalmaztatott csapágyrendszer a korábbi menetes kormánycsapágyaktól alapvetően eltérő megoldást alkalmaz. A csapágy egységek (golyós koszorú, vagy zárt ipari csapágyak) alapvetően a menetes rendszerhez hasonlóan a fejcsőbe préselt csapágycsészékben vannak elhelyezve, de a pontos, játékmentes forgásukat már nem egy menetes kontraanyával kell beállítani, hanem a kormányszáron keresztül egy fölső zárókupak és a villa nyakcsőbe préselt csillaganya biztosítja ezt. Az A-head rendszer előnye az alacsonyabb tömeg, a közvetlenebb kormányzás, a precízebb beállíthatóság) Hátránya, hogy a kormányszár magassága csak bizonyos határokon belül hézagoló alátétekkel szabályozható

A-Head csapágy méretek

A kezdetben három méret (1" , 1,1/8" , 1,1/2") mostanra számos variációval bővült. Megjelentek a "Tapered" azaz kúpos kormánycsapágyak, amelyeknél az alsó csapágy egység nagyobb átmérőjű. Ennek oka, hogy a terhelés nagyobb részét az alsó csapágy viseli, míg a felső inkább vezető, stabilizáló szerepet tölt be. A csapágy méretek, mellett a beépítés módja is változott, új típusok jelentek meg. A kezdetben a fejcsövön kívül elhelyezett csapágy egységek, az A-head rendszer működési elvét megtartva integrálva lettek a vázcsőbe, a csapágy szinte el lett rejtve, csak egy fedőkupak jelzi a jelenlétét. Az ilyen fejcsőbe integrált csapágyakból is létezik olyan, amelynél még csapágycsészék vannak a fejcsőbe préselve (fél integrált, vagy Semi-Integrated) és olyan típusok is, ahol már kizárólag a csapágyegység, jellemzően nagy precizitású ipari csapágy van közvetlenül a vázcsőbe kialakított fogadó felületben elhelyezve.

S.H.I.S (Standardized Headset Identification System)

2010 novemberében lett bevezetve az az új szabvány, amely a szaporodó méretű és kombinációjú kormánycsapágy rendszerekben segít pontosan eligazodni. Az S.H.I.S. specifikáció három paraméteréből áll: kialakítás, külső átmérő és belső átmérő. A kormánycsapágy a kormányzást biztosító funkciója mellett, egyben interface is a váz és a villa között. Ez a két alkatrész (váz és villa) különböző méretekben kapható, így számos kombináció lehetséges. S.H.I.S. rendszer figyelembe veszi mind a váz fejcső méreteit, mind a villa nyakcső átmérőjét. Következzen egy példa a szabványosított specifikációra: ZS44/28.6 – EC44/40. Az S.H.I.S. specifikáció első két betűje a kormánycsapágy típusát jelöli, amely jelen esetben a Zero Stack azaz fél integrált kormánycsapágyat jelöli. Az ezt követő két szám a belső és külső átmérő milliméterben. Mivel egy kormánycsapágy mindig két részből áll, a szabványos megnevezés két azonos szerkezetű részből áll. Az első fele a felső részt (a villa nyakcső és a váz között), a második fele pedig az alsó részt (a váz és a villa között) jelenti.

Vásárlás és beépítése

A kormánycsapágy folyamatos terhelésnek van kitéve. Az élettartama rendszeres karbantartással megnövelhető, de előbb utóbb eljön a csere ideje. Vásárlás, megrendelés előtt nagyon gondosan be kell azonosítani a megfelelő típust és méretet. Ebben segíthet az S.H.I.S rendszer, vagy egy kerékpár szerviz. A kormánycsapágy várható élettartama szempontjából nagyon fontos a precíz, pontos beépítés. A régebbi acél csészés golyó koszorús olcsó csapágyakat esetleg be lehetett szerelni satu, vagy deszkák és kalapács segítségével, de az érzékeny, ipari csapágyas típusok esetén már tilos a házi barkácsolás! Ezek a csapágyak nagyon érzékenyek a tökéletesen párhuzamos beépítésre, amelyet megfelelő célszerszámokkal lehet kivitelezni, emellett a régebbi csapágy eltávolítására is szükség van szerszámokra. A rendszerint professzionális felhasználásra készült műhely szerszámok ára nem kis összeg, nem igazán éri meg megvenni, ha csak a saját vagy egy család kerékpárjaiban kell 4-5 évente vagy még ritkábban kormánycsapágyat cserélni. A legokosabb megoldás a cserét kerékpár szervizre bízni. 

Kormánycsapágy karbantartása

Egy szakszerűen beépített, jó minőségű kormánycsapágy nem igényel túl gyakori karbantartást. A kerékpárt érdemes évente egyszer szakműhelyben átvizsgáltatni. Ilyenkor az egyéb forgó részek mellett a kormánycsapágy állapotát is ellenőrzik egy éves nagy szerviz keretében. Az egyszerűbb golyós koszorús csapágyakat érdemes szétszedni kitisztítani, az elhasználódott kenőzsírt cserélni. A bekopás időpontját csökkentheti ha évente egy vagy két alkalommal a golyós koszorút az ilyen karbantartás esetén 90 fokkal elforgatjuk. Az ipari csapágyas, vagy egyéb zárt csapágyegységgel szerelt kerékpárokon szintén érdemes évente egy alkalommal kitisztítani a csapágyfészkeket, és egy vékony réteg zsírral védeni az esetleges korróziótól.

Kormánycsapágyak webáruházunkban

A Bikediecount.hu webáruház ismert gyártók megbízható termékeit forgalmazza 12 hónap garanciával. Főbb kormánycsapágy márkáink az Acor, Ritchey, Bikefun, Neco, XLC, Spyral.

Bővebben

Kormánycsapágy A-head 17 terméket találtam.

Mutat 1 - 17 / 17
Kosár 0 Termék Termék (üres)    

Nincs termék

0 Ft Szállítás
0 Ft‎ Összesen

Megrendelés

A termék sikeresen kosárba került
Mennyiség
Összesen
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
Összes termék
Szállítás összesen  0 Ft
Összesen
Vásárlás folytatása Megrendelés