Szűrők
A hajtókar és a hozzá tartozó középcsapágy a kerékpáros mozgási energiáját viszi át a hajtásrendszeren egyéb elemein keresztül a hátsó kerékre. A hajtómű részegységeinek minősége, merevsége, az alkalmazott fogszám nagyban befolyásolja a hajtás hatékonyságát. A hajt...
A hajtókar és a hozzá tartozó középcsapágy a kerékpáros mozgási energiáját viszi át a hajtásrendszeren egyéb elemein keresztül a hátsó kerékre. A hajtómű részegységeinek minősége, merevsége, az alkalmazott fogszám nagyban befolyásolja a hajtás hatékonyságát. A hajtómű a jobb és bal oldali hajtókarokat,egy két vagy három lánckereket és egyes esetekben a középcsapágyat is tartalmazó egységként vásárolható meg. A karok alapanyag leggyakrabban alumínium, felső kategóriás, verseny célokra gyártott típusok esetén karbon.
A hajtóművek legősibb, ékes rögzítésű típusa mára gyakorlatilag kihalt, új kerékpárokra már nem szerelik. A mai napig leggyakoribb tengely típus a négyszög kúpos, amely a használatban lévő és az üzletekbe kerülő kerékpárok tekintélyes részét teszi ki. Olcsó, megbízható, könnyen szerelhető rendszer, amelynek szervizelésére nincs szükség különleges, drága szerszámokra. A négyszög tengelyes hajtóműveket a 90-es évek közepén követték a bordás tengelyes hajtókarok. A nagyobb átmérőjű, merev csőtengelyt alkalmazó Octalink, ISIS-Drive és Power-Spline hajtóművek merevebbe tengely-hajtómű kapcsolatot és ezáltal hatékonyabb erőátvitelt biztosítanak. Szépséghibájuk, hogy a tengely átmérőjének növelésével egyre kevesebb hely maradt a középcsapágy lelkét jelentő csapágygolyóknak, így a merevebb meghajtás a hajtóműcsapágy tartósságának rovására ment. A megoldást a Shimano által bevezetett integrált tengelyes típus hozta, amely a megnövelt átmérőjű és a hajtókarral egybeépített tengely mellett a vázon kívülre helyezte a csapágyakat. Az integrált tengelyes hajtókar különféle változatai a legkorszerűbb megoldást jelentik a kerékpárok közép és felső kategóriájában.
A hajtókar forgásáért felelős középcsapágy igen nagy igénybevételnek van kitéve, így előbb utóbb eljön a csere ideje. Az új középrész (monoblokknak is nevezik) beszerzése körültekintést igényel, mivel főképp az integrált tengelyes hajtókarok elterjedésével szinte áttekinthetetlen típusú középcsapágy jelent meg, leginkább a karbon vázas kerékpárokon. A leggyakoribb alumínium és acél vázak esetén könnyebb az eligazodás. A hajtómű csapágy meghatározó adata a váz csapágyház mérete. Ez lehet 68 és 73 mm. Mindkettő BSA, azaz angol menetes, jobbos és balos emelkedésű menettel. Létezik az olasz (ITA) csapágyház is, amely 70 mm széles, és mindkét menet jobbos emelkedésű. Leginkább olasz versenykerékpárokon fordul elő. A harmadik, 35X1" méretű un. francia menetes középcsapágy mára gyakorlatilag kihalt. Tehát négyszög tengelyes, Octalink és ISIS-Drive bordás tengelyes hajtókarok esetén a csapágyház szélessége az első. További fontos méret a tengely hossz, amely négyszög kúpos középcsapágyak esetén a 103 mm-től a 127mm-ig terjed és több, mint 10 tengely hosszt foglal magába. A szükséges méretet a hajtókar típusa határozza meg.
Mindkét megnevezés elterjedt. A 90-es évek közepéig a gyakoribb típus az ötcsavaros rögzítés volt, amelyet azután felváltott a négy csavaros változat. Az öt csavaros lánckerék rögzítés az egyszerűbb, általában négyszög kúpos tengelyű országúti hajtókarokon maradt meg. Minden lánckerék legfontosabb adata a furatkör szabvány, amelyet egy BCD (Bolt Circle Diameter) jelölés pontosít. A leggyakoribb furatkör méretek a Shimano lánckerekek csomagolásán is látható 64, 74, 80, 92, 96, 104, 110, 130 mm méretek, de a létező összes variáció ennél is több, amint az alábbi táblázat mutatja
BCD (4 csavaros) | Távolság (mm) | BCD (5 csavaros) | Távolság (mm) |
58 | 41mm | 58 | 34,3mm |
64 | 45,3mm | 74 | 43,5mm |
68 | 48,1mm | 94 | 55,4mm |
102 | 72,1mm | 110 | 54,7mm |
104 | 73,6mm | 122 | 71,5mm |
112 | 79,2mm | 130 | 76,4mm |
146 | 103,2mm | 135 | 79,5mm |
144 | 84,6mm |
A lánctányérok alapanyaga leggyakrabban acél és alumínium. Megfelelő ötvöző anyagokkal és hőkezeléssel az alumínium kopásállósága nem marad el az acéltól, viszont könnyebb, merevebb, nem kell tartani a korróziótól. Megrendelés esetén figyelni kell a BCD értékre és a megfelelő fogszámra, ezen felül az alkatrészcsalád besorolás másodlagos, tehát azonos paraméterek esetén egy Shimano Acera lánckerék helyett használható pl. Shimano Alivio is!
Szükség lehet kilazult, elveszett, törött apróbb alkatrészek cseréjére, pótlására. A leggyakoribb ilyen komponensek a lánckerék és hajtókar rögzítő csavarok. Léteznek ezekből színes. eloxált típusok is. Kiegészítő alkatrész emellett a Rockring, amely terepkerékpárokon védi a fogakat a felütéses sérülésektől, vagy a nadrág szárát védő, hajtóműre szerelhető nadrágszár védő. Webáruházunkban a Shimano, Sunrace, Miche és Velotech hajtóművek mellett az ezekhez szükséges középcsapágyak, lánckerekek, hézagoló alátétek, csavarok is megrendelhetők
Alkategóriák
Shimano Hollowtech II hézagoló alátét. 2,5 mm méret. BSA 1,37" menetes középcsapágyakhoz. Shimano SM-BB monoblokkokhoz használható.
Shimano Hollowtech II hézagoló alátét. 1,8 mm méret. BSA 1,37" menetes középcsapágyakhoz. Shimano SM-BB monoblokkokhoz használható.
Shimano Hollowtech II hézagoló gyűrű. 0,7 mm méret. BSA 1,37" menetes középcsapágyakhoz. Shimano SM-BB monoblokkokhoz használható.
Hajtómű védőtárcsa. Öt csavaros rögzítés, 46-48 fogszámú lánckerékkel kompatibilis. Védi a nadrágszárat a becsípődéstől.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált lila színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
Altrix M15 hajtókar rögzítő csavar. Octalink, ISIS Drive szabvány szerinti monoblokkokkal kompatibilis
Shimano hajtókar rögzítőcsavar. Bal oldali hajtókarhoz, integrált csapágyas Shimano FC-T661, Ultegra, 105 hajtókar típusokhoz.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált piros színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható. Darabonként rendelhető!
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált kék színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált arany színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált zöld színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált narancs színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
REVERSE lánctányér csavar. Alumínium lánckerék rögzítő csavar eloxált kék színben. 7,0mm-es csavar, 2,5mm-es alátéttel szinte minden hajtómű típussal használható.
Shimano hajtókar rögzítőcsavar. Bal oldali hajtókarhoz, integrált csapágyas Shimano 105 és Ultegra típusokhoz.
Belépő kategóriás monoblokk, középcsapágy. BSA, angol menetes 68mm széles csapágyházhoz, 118, 122, és 128mm tengely hosszal.
SHIMANO lánckerék 24F. A korábbi Shimano Deore Octalink hajtómű 24 fogú kis lánckereke. Négy csavaros rögzítés, 3X10 fokozat kompatibilis, 64mm furatkör átmérő
SHIMANO lánckerék 24F. Az integrált csapágyas Shimano Deore FC-M590 hajtómű 24 fogú kis lánckereke. Négy csavaros rögzítés, 3X10 fokozat kompatibilis, 64mm furatkör átmérő
SHIMANO lánckerék Alivio FC-M430 hajtóműhöz. 22 fogú kis lánckerék. Acél alapanyag, 64 mm-es furatkör. Protektorral felszerelt lánckerék.
SHIMANO 22 fogú kis lánckerék hármas hajtóműre. FC-M532, FC-M542 hajtóművek, illetve kompatibilis más Shimano hajtókarokra szerelhető
Shimano lánckerék 26F Acera, FC-M391 hajtómű gyári kis lánckereke. Acél alapanyag, Hyperdrive váltórendszerrel kompatibilis.