Kategóriák

Gyártók

Kerékpár alkatrész, vásárlási tanácsadó

A kerékpár egyszerű, de ugyanakkor összetett alkotás, szerencsés esetben a finommechanikai ipar remeke. Több száz, ha nagyon elemeire bontjuk több ezer kisebb nagyobb alkatrészből áll össze, amely a leggondosabb karbantartás ellenére is meghibásodhat. A sikeres javítás, karbantartás szempontjából alapvető a komponensek alapvető ismerete, a kompatibilitási szabályok betartása. Nézzük tehát, hogy mire érdemes figyelned ha egy cserére érett alkatrészt pótolnál, vagy egyszerűen csak szeretnéd továbbfejleszteni a kerékpárodat.

Váltórendszer

Alapvető a kompatibilitási előírások betartása. Nyolc fokozatú fogaskoszorúhoz csak nyolc fokozatú lánc, váltókar, váltó használható a kilenceshez kilenc fokozatú, és így tovább. Hibás az a hozzáállás, hogy a váltó szabályozó csavarjával majd lehatárolom a mozgástartományt, és akkor eltérő fokozatszámú váltókart is használhatok, vagy a tíz fokokozatú hátsó váltó jó lesz a kilenc fokozatú fogaskoszorúhoz is. Nem lesz jó, zörögni fog, nem fog működni. A hátsó váltó méretei, geometriája a hozzátervezett fogaskeréksorral és váltókarral van összehangolva. Ha a megrendelésnél bizonytalan vagy, mindenképpen nézd meg a kiszemelt váltó adatlapját, amelyen fel van tüntetve, hogy milyen váltórendszerrel kompatibilis. A megfelelő alkatrész kiválasztása ugyanakkor még csak fél siker, a szakszerű beépítés és beállítás is döntő fontosságú. A hátsó váltónál mindenképpen ellenőrizd a felszerelés előtt, hogy a váltótartó papucs (saru) sérülésmentes és a kerékpár hossztengelyével tökéletesen párhuzamos legyen! A váltó felszerelése után két határolócsavarral állítható be a mozgástartomány. Mindenképpen törekedj a pontos munkára, mivel a hibásan beállított hátsó váltó a küllők és a fogaskoszorú, vagy a váz és a fogaskoszorú közé viheti a láncot, akár váltó törést is okozva ezzel.

Lánc hossz beállítása

A váltóbeállítás lényeges része a helyes lánc hossz is, amelyet a fenti kép mutat szemléletesen. A láncot a hajtómű legnagyobb, és a fogaskoszorú legkisebb lánckerekére helyezve a váltógörgőknek a rajzon látható függőleges állásban kell lennie. A megfelelő lánchossz beállításához láncbontó szerszámra lesz szükséged.

Fogaskoszorú, lánc cseréje

A kerékpár működésének lényeges elemei a lánc és fogaskoszorú, vagy racsni. A használat során állandó erőhatásnak, kopásnak kitett alkatrészek, ezért előbb utóbb eljön a csere ideje. A használat során fokozatosan megnyúló lánc egyre kevésbé fekszik fel a lánckerék ív alsó részén és ahogy nyúlik fokozatosan a fogak egyre feljebb lévő részét terhelve elkoptatja a fogakat. A kopást gyorsítja a por, kosz homok, amely a láncolajjal keveredve szinte csiszoló masszaként eszi a fogakat. A  lánc végső stádiumát a fogakon átugró, megszaladó lánc jelzi. A két alkatrész cseréjére általában együtt kell sort keríteni, mivel a használat során a lánc és fogaskeréksor összekopik. Lehet-e növelni az élettartamot és kitolni a csere idejét? A válasz igen. A meghajtás elemeinek minél gyakoribb tisztán tartásával és jó minőségű kenőolajok használatával az élettartam növelhető. A másik megoldás, ha két vagy három fogaskeréksort használsz párhuzamosan és ezeket 4-500 km-enként cserélgeted. Így a lánc több fogaskoszorúval kopik össze, és később kell a fogak kopása miatt felújítani a rendszert. A lánc és fogaskoszorú cseréjéhez racsnileszedő és láncbontó szerszámra van szükség.

Hajtókar csere, karbantartás

A hajtómű, kerékpár hajtásrendszerének másik fontos része. MTB, trekking, cross kerékpároknál leggyakrabban három lánckerekes, országúti bringák esetén két lánckerekes hajtómű a leggyakoribb. Minden felhasználási területen számtalan minőségi és árkategóriában válogathatsz. A belépő szintet a bevált négyszög tengelyes hajtókarok jelentik. A Shimano Tourney, Altus, Acera hajtóművei a legnépszerűbbek ebben a kategóriában. Hajtómű cserére általában akkor kerül sor, ha a gyárilag felszerelt már nagyon elkopott, vagy eleve névtelen, gyenge minőségű karral szerelt kerékpárok esetén. Régi elhasznált hajtómű cseréje esetén érdemes a régivel azonos fogszámú típust választani. Így a meglévő első váltó is maradhat és a lánchossz is megfelelő lesz. A cserénél érdemes figyelni a gyártó által előírt középcsapágy tengely hosszra. A megfelelő tengely hossz garantálja, hogy a láncvonal megfelelő marad és a váltás továbbra is kifogástalanul fog működni. A túl rövid vagy túl hosszú tengely egyaránt a váltás minőség romlását eredményezi, mivel a váltó nem fogja tudni elérni a legnagyobb vagy legkisebb lánckereket. Az általunk forgalmazott Shimano hajtókarok mindegyike a korszerűnek számító, pozicionált váltást segítő fog kialakítással készül. Ennek lényege, hogy a megfelelő helyeken csökkentett magasságú és emelő körmökkel ellátott fogak elősegítik, hogy a lánc könnyedén, egy kattintásra váltson át egyik lánckerékről a másikra.

Monoblokk, középcsapágy

A középcsapágy, vagy ma már leginkább monoblokk, fontos része a meghajtásnak, nagy erőhatásokat kell elviselnie, ezenkívül nem árt, ha alaposan tömített is, és védve van a por, sár, víz pusztító hatásaitól. A leggyakoribb még manapság is a négyszög tengelyes monoblokk. Újabb és korszerűbb az Octalink középcsapágy, amely egy nagy átmérőjű és merev csőtengelyt alkalmaz, amely bordázott felülettel kapcsolódik a hajtókarhoz. Sajnos a legjobb középcsapágy sem örök életű, így előbb utóbb eljön a csere ideje.

Középcsapágy méretek, típusok

A csapágyház menete és szélessége alapján megkülönböztetünk BSA (angol) ITA (olasz) szabvány szerinti középcsapágyat. Az angol menetes 1,37 X 24 tpi méretű. A befogadó csapágyház szélessége szerint 68 vagy 73 mm-es. Emellett fontos adat a tengely hossza, amely 107,0 mm-től 127 mm-ig terjed. Fontos, hogy mindig a hajtóműhöz előírt méretet válaszd!

A leginkább országúti verseny kerékpárokon elterjedt olasz menet csapágyház szélessége 70 mm, a menet maga 36 x 24 tpi, mindkét oldalon jobbos emelkedéssel. A tengely hossz itt is többféle lehet és a gyártó erre vonatkozó előírását javasolt megszívlelni! Létezik még egy ma már szinte kihalt un. Francia szabvány szerinti középcsapágy is, amelynek mérete 1,378" x 25,4 tpi.

A fenti csapágyház és menet variációk mellett a korszerűbb, felső kategóriás kerékpárok csapágyházainál terjedőben van a BB30, BB90, BB95 és a Presfit 30 típusú középcsapágy rendszer is

Folytatás hamarosan!


Kosár 0 Termék Termék (üres)    

Nincs termék

0 Ft Szállítás
0 Ft‎ Összesen

Megrendelés

A termék sikeresen kosárba került
Mennyiség
Összesen
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
Összes termék
Szállítás összesen  0 Ft
Összesen
Vásárlás folytatása Megrendelés

Akciós