Kategóriák

Gyártók

Tárcsafék betét. Mikor milyet?

Tárcsafék betét. Mikor milyet?

 (17576)    (38)   0

  Kerékpár alkatrész, felszerelés, kiegészítők

Tárcsafék fékbetétek

A kerékpáron van néhány alkatrész, amely kiemelkedően fontos a biztonságunk és testi épségünk szempontjából. Az egyik legfontosabb a fék és a fékbetét. Különösen így van ez a tárcsafékek esetében. A hatékony fékezés két alapvető összetevője a fékbetét és a féktárcsa. Mit érdemes tudni, mire érdemes figyelni, mielőtt cserélsz vagy újat veszel. Az alábbi írás tárcsafékek fékbetéteit, a különféle alapanyagokat igyekszik bemutatni. Az adatok forrásai főképp azok a német kerékpáros magazinok és portálok, amelyek szinte már tudományos alapossággal tesztelik a kerékpár alkatrészgyártók új produktumait. Lehet persze mosolyogni a német magazinok vonzalmán, amelyet a TÜV, a Conti, vagy a Magura laboratóriumai és tesztpadjai iránt éreznek. Viszont tagadhatatlan, hogy ezek a mérések és tesztek jól összehasonlítható, egzakt eredményeket adnak.

Féktárcsa és fékbetét. Kettőn áll a vásár

A fékbetétnek és a féktárcsának egymáshoz kell szoknia. Ennek a "párkapcsolatnak" az első pillanattól nagy jelentősége van. Egy hosszabb lejtőn a súrlódási hő simán elérheti a 300C fokot. Erre az izzó kapcsolatra mindkét félnek fel kell készülnie. Itt jön az első fontos lépés, a bejáratási időszak. Egy új fék és féktárcsa esetén lényeges a bejáratási vagy nem túl szépen fogalmazva befékezési időszak. Ilyenkor óvatos fékezésekkel a fékbetéteket és a tárcsát finoman felmelegítjük és utána hagyjuk visszahűlni. Ebből következik, hogy véletlenül se indulj vadonatúj fékekkel egy Garda tavi vagy alpesi bringás nyaralásra. A bejáratási időszak alatt egy mikroszkopikus vékony súrlódási réteg képződik, amelynek során a két anyag kopás következtében leváló részecskéi beleégnek egymás külső felületébe. Ezen a leheletfinom rétegen a két anyag kémiailag szinte azonos lesz.

Gyári vagy utángyártott

A gyártók természetesen hangsúlyozzák, hogy az optimális fékhatás csak az eredeti fékbetéttel és féktárcsával érhető el, de a tapasztalatok és a teszteredmények is azt mutatják, hogy sok jó egyéb márka között lehet választani, és időnként a gyári mixtúra sem tökéletes. A fékbetétek és rotorok tekintélyes része a távol keletről jön, nem ritkán ugyanabból az üzemből. Ennek ellenére a receptúrában a felhasznált alapanyagokban érezhető különbségek vannak. Így nem ritka, hogy egyes organikus fékbetétek 300 C fokon még kiváló teljesítményt nyújtanak, sőt ekkor történik meg az illékony anyagok eltávozása a műgyantából. Más típusoknál a 300 fokos hőmérséklet már a kritikus határhoz közelít, és a teljesítményromlás kezdetét is jelentheti. Összefoglalva, ne legyenek előítéleteid a nem gyári fékbetétekkel szemben.

Organikus vagy műgyantás fékbetétek

Organikus fékpofák Alapanyaga legfeljebb 30%-ban tartalmaz fémszemcsét, de például az XLC gyártmányoknál ez az érték csak 15% Alapanyaguk organikus szálak, mint az üveg, Twaron®, Kevlar®, gumi, töltő anyagok, műgyanták, keményítők. Előnyük a csendes működés, kiegyensúlyozott fékhatás. Emellett kíméletesebbek a féktárcsával, kevésbé koptatják azt. Szigetelőképességük valamivel jobb, mint a fémszemcsés betéteké, ezért a keletkező hőt kevésbé továbbítják a fékhenger felé. A bekopási időszakban csípős illatot bocsájthatnak ki, mivel ilyenkor gázok távozhatnak a gyantából. Hátrányuk a gyorsabb kopás. Összességében a magyarországi középhegységi terepviszonyok között ideális választás lehet a műgyantás alapanyag.

Fémszemcsés vagy szinterezett fékbetétek. Alapanyaguk szinterezett fémszemcse. Gyártónként eltérő összetételű granulátumból nagy nyomáson préseléssel állítják elő. A fémszemcse tartalom 60% vagy több. Emellett kötő és töltőanyagokat is tartalmaz. Előnye a magasabb kopásállóság, nagyobb hőállóság, extrém körülmények között is kiegyensúlyozott fékhatás. Hátránya, hogy hajlamosabb a zajos működésre, gyorsabban eszi a féktárcsát, nagyobb a hőtermelés fékezéskor, és az ára rendszerint magasabb. Emellett csak a drágább féktárcsákkal használható.

Semimetall Fél fémes fékbetétek. Ezek az alacsonyabb fémszemcse tartalmú fékpofák az organikus és a fémszemcsés típusok előnyeit próbálják egyesíteni. Alapanyaguk különböző összetételben fémszemcse granulátum, grafit, töltő és kötőanyagok. A fél fémes fékbetét előnye az organikusnál lassabb kopás, és magasabb hőállóság, a hátránya az esetenkénti zajosabb fékezés.

Márkaspecifikus jelölések

SHIMANO

- Resin = Organikus alapanyag. Általános felhasználásra bevált összetétel. A Shimano tárcsafékek gyárilag leggyakrabban ezzel a fékbetéttel kerülnek a kerékpárokba vagy értékesítésre.

- Metal = Szinterezett fémszemcsés alapanyag. Nagyobb terhelésre, erőteljes fékezésekre, DH, freeride, vagy professzionális Cross Country verseny felhasználásra. Tartós, időjárás független fékbetét nagy hőállósággal

MAGURA

- Endurance = Organikus alapanyag

- Performance = Organikus előkezelt

SWISS STOP

- Organic Compound = Organikus keverék Kevlar, réz és kerámiaszemcse összetevőkkel

FORMULA

- Organic Ergal = Organikus összetevők, alumínium hátlappal

Jagwire

- PRO E-Bike = Fél fémes (Semi-metal) Az elektromos kerékpárok nagyobb tömegéhez és megnövekedett igénybevételéhez tervezett alapanyag

- PRO Semi Metallic - Fél fémes összetétel, alumínium hátlappal. Így 50%-al könnyebb, mint a Sport változat. Elsősorban Cross-Country felhasználásra

- Sport Semi- Metallic - Fél fémes alapanyag, amely egyesíti a műgyantás betétek alacsony zajszintjét a fémes fékbetétek tartósságával. Acél hátlapos fékbetét

- Sport Organic - A Jagwire műgyantás fékbetétje. Kiváló modulációt és alacsony zajszintet biztosít. Elsősorban száraz időben érvényesülnek a jó tulajdonságai

- PRO Extreme Sintered - Szinterezett, agresszív összetételű fékbetét alapanyag. Maximális fékhatás, kiváló víz és hőálló. DH és freeride felhasználásra tervezve

XLC

- Organic = Organikus alapanyag alacsony, max. 15% fémszemcse tartalommal

- Sintered = Szinterezett, fémszemcsés alapanyag. Az XLC által gyártott szinterezett alapanyag, erőteljes és hosszú fékezések, és az ebből adódó magasabb hőhatás esetén is változatlan, magas fékteljesítményt nyújt. Ebből adódóan ezt a fékpofa típust sport, és verseny orientált kerékpárosoknak ajánljuk

Fékbetétek hátlapja

A hátlap vagy alaplap a fékbetét és a fékhenger között helyezkedik el. A betéthez hasonlóan itt is több alapanyagot használnak a gyártók. Különbségek vannak súly, hővezető képesség és ár szerint. A leggyakoribb felhasznált anyag az acél. A legalacsonyabb tömeget a titán hátlappal lehet elérni, de ez az árat is feljebb tornássza. Lényeges, hogy a fékezés során keletkező hőt a hátlap minél hamarabb leadja a környezeti hőmérséklet felé, így kevesebb jut a fékrendszer irányába. Ezen a téren legjobb a hűtőbordákkal ellátott alumínium. A hűtőbordás fékbetétek gyártását a SHIMANO kezdte el, de ma már az XLC és a KOOL STOP kínálatában is megtalálhatók.

Miképpen ismerhető fel a szinterezett és a fémszemcsés alapanyag?

Az organikus fékbetétek hátlapja minden esetben festett, de van más különbség is. A hátlapon kis furatok találhatók. A céljuk, hogy az alaplemezre ragasztott fékbetétek alapanyaga ide is behatolva még jobban tartson. Ne feledd, hogy óriási erő és hőhatásnak kitett alkatrészről van szó. Az organikus betétek öntésekor, a lágyabb alapanyag szinte teljesen kitölti ezeket a furatokat. Ezzel szemben a jóval keményebb fémszemcsés granulátum alig hatol be ezekbe a furatokba.

Szinterezett és organikus fékbetét hátlapja

Szinterezett és organikus fékbetét hátlapja. A furatoknál is látható különbség

Gyakoribb tárcsafék betétek teszt eredményei

A tesztek több német kerékpár magazin labor és normál felhasználási tesztjéből származnak. A laboratóriumi tesztek esetén 1000 fékezés azonos fékerő mellett, 3 száraz és 3 nedves körülmények közötti mérés átlagát jelentik

Alligator HK-COOL55

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Több féktípushoz elérhető formában gyártva. Hűtőbordás kivitel. Közepesen tartós, a cserét indokló kopási értékre 6598 fékezés után ért el. A német összehasonlító labor tesztek alapján "Jó" minősítést ért el.

Alligator Cool 55 fékbetét

Alligator HK-VK055

Acél hátlap, organikus alapanyag. Több féktípushoz elérhető kivitelben gyártva. Tartóssága közepes, fékteljesítménye átlag alatti, ami nagyságrendileg annyit jelent, hogy a legjobb Kool Stop D635 fékteljesítményének harmada. A teszteken a "Kielégítő" értékelést érte el, ami kevésbé diplomatikusan fogalmazva a még használhatót jelenti

Alligator HK-VX055 fékbetét

Alligator HK-BP055

Acél hátlap, fél fémes alapanyag. Több féktípushoz elérhető kivitelben gyártva. Tartóssága majdnem a legjobbak között van, fékteljesítmény is jó erős közép érték. Hőállósága magas, a tesztekben "JÓ" értékelést kapott

Alligator HK-BP055 nfékbetét

Alligator HK-CSP55

Acél hátlap, fémes (Metall) alapanyag. Több féktípushoz elérhető kivitel. Átlagos futásteljesítmény, amivel a tesztelt darabok középmezőnye felett van. Meggyőző fékerő, amelyre tartósan is képes és kedvező ár. A tesztben összességében "Nagyon Jó" eredményt kapott.

Alligator HK-CSP55 fékbetét

Avid Elixir

Acél hátlap, organikus alapanyag. Tartósság tekintetében nagyon jó, a fékhatása viszont csapnivaló. 300C fokos hőmérséklethez közelítve a fékhatás drasztikus csökkenés miatt csak "Kielégítő" eredményt kapott. Ár / érték arány sok utángyártott jobb!

Avid Elixir fékbetét. Organikus, acél hátlappal

Avid Elixir alumínium

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Valamivel jobb fékerő, mint az acél hátlapos változat esetén, viszont gyorsabb kopás és korai túlmelegedés miatt a teszt egyik nem ajánlott kategóriája. A minőségéhez képest az ára is túlzó. A BIKE Magazin tesztjében a két leggyengébb egyike.

Avid Elixir fékbetét. Alu hátlap, organikus alapanyag

Avid Elixir

Acél hátlap, szinterezett (fémszemcsés) alapanyag. Akceptálható fékteljesítmény, katasztrofálisan gyors kopás. A többi Avid-hoz hasonlóan gyenge és drága. Ez a fékbetét érdemelte ki a másik "Gyenge" minősítést a labor tesztek után.

Avid Elixir fékbetét. Acél hátlap, szinterezett alapanyag

Formula fél fémes (Semi Metallic)

Acél hátlap, fél fémes alapanyag. Kompatibilis a Formula RX, R1, The One fékekkel. Tartós jó fékhatás és állóképesség, viszont sajnos a fémes alapanyag ellenére igen gyors kopás. Összességében az "Kielégítő" minősítésre alkalmas teszteredmény, ami iskolai osztályzatban kb a hármasnak felelne meg.

Formula fékbetét. Fél fémes alapanyag

Formula organikus

Acél hátlap, organikus alapanyag. Kompatibilis a Formula RX, R1, The One fékekkel. Átlag alatti fékteljesítmény, kopás szempontból ugyan jó eredményt kapott, de tartós használat esetén túlmelegedésből eredő problémákkal küzdő fékbetét.

Formula organikus fékbetét

Formula szinterezett (fémes)

Acél hátlap, szinterezett alapanyag. Kompatibilis a Formula RX, R1, The One fékekkel. Kiváló fékhatás és teljesítmény hosszabb távon és extrém körülmények között is. Sajnos tartósság és kopás terén közepes eredmények, de összességében "Nagyon Jó" eredmény

Formula fémszemcsés fékbetét

Kool Stop D635K

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Több fék típushoz és gyártmányhoz is elérhető. Az Alligatorhoz hasonló hűtőbordás felépítés. A tartóssága közepes, a fékhatás és teljesítmény jó. Túlhevülésből adódó teljesítmény csökkenés már 300C foknál érezhető.

Kool-Stop hűtőbordás fékbetét

Kool Stop D635

Acél hátlap, organikus alapanyag. Több fék típushoz és gyártmányhoz is elérhető. A német BIKE Magazin tesztgyőztese! Tartósság, kopás, fék teljesítmény terén is maximális pontszámot kapott fékbetét. Az egyik legalacsonyabb kopás érték a labor méréseken, ami számszerűsítve 5,6%-os elhasználódást jelent 1000 erőteljes fékezés után.

Kool-Stop D635 organikus fékbetét

Kool Stop D635A

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Több fék típushoz és gyártmányhoz is elérhető. Még mindig az egyik legjobb fékhatás, tartósság, kopásállóság terén is a felső kategóriába tartozik. Minimálisan marad el az olcsóbb acél hátlapos változattól. A tesztben "Nagyon Jó" minősítést kapott

Kool-Stop 635A organikus fékbetét alumínium hátlappal

Magura 7.1 Performance

Acél hátlap, organikus alapanyag. Magura MT2, MT4, MT6, MT8 kompatibilis. Gyárilag előre hőkezelt, de ez sem segít rajta. A hőhatást ugyan jól bírja, de a fékteljesítmény így is csak közepes. Hosszú kapcsolatra ne számíts vele, mivel a kopás és elhasználódás gyors. A BIKE Magazin tesztjében diplomatikusan fogalmazva a "Kielégítő" azaz a közepes minősítést érte el.

Magura Performance 7.1 fékbetét

Magura 7.4 Performance

Acél hátlap, organikus alapanyag. Magura MT2, MT4, MT6, MT8 kompatibilis. Egyértelműen jobb teljesítmény, mint az előd 7.1 esetében. A fékezés teljesítményét nem sok választja el a tökéletestől, a súrlódásból eredő magas hőt jól viseli és a várható futásteljesítmény terén is a legjobbak között van. A tesztben a "Nagyon jó" minősítést érte el.

Magura Performanve 7.4 organikus fékbetét

Magura 7.2 Endurance

Acél hátlap, organikus alapanyag. Gyárilag előkezelt, azaz hőkezelést kapott. Magura MT2, MT4, MT6, MT8 kompatibilis. Majd minden téren elmarad a Performance típustól. A teljesítménye a tesztmezőny alsó harmadához volt elég és tartósság, kopás terén is csak a közepes szintet éri el, ami 1000 fékezés után 17,05% kopást jelent számszerűsítve. A minősítése ennek megfelelően a diplomatikus "Kielégítő"

Magura 7.2 Endurance fékbetét

Shimano F01A

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Shimano Deore, SLX, XT, XTR kompatibilis. Hűtőbordákkal ellátott fékbetét, ennek ellenére nem lehetetlen túlhevíteni, akár a saját Deore XT tárcsával használva sem. A fék teljesítménye kifejezetten jó, nem sok választja el a tökéletestől. A kopás és várható élettartam tekintetében erős közép. 1000 fékezés a tesztpadon 15,24%-os kopást jelentett. Mindez együtt a német BIKE Magazin tesztjében "Jó" értékelést hozott.

Shimano F01A organikus fékbetét hűtőbordával

Shimano G01A

Alumínium hátlap, organikus alapanyag. Shimano Deore, SLX, XT, XTR kompatibilis. Az organikus fékbetétek között az egyik legjobb fékteljesítmény. Mindezt kiegyensúlyozottan, akár 350C fokra hevülve is. Kopás és várható futásteljesítmény alapján is a mezőny első felében van. A labor teszt után 8,97%-os kopás volt mérhető. A Shimano G01A összességében a "Nagyon jó" minősítést érdemelte ki.

Shimano G01A organikus fékbetét

Shimano G03TI

Titán hátlap, szinterezett (fémszemcsés) alapanyag. Shimano Deore, SLX, XT, XTR kompatibilis. Van még mit javítania a Japán gyártónak ezen a keveréken. A fékhatás alapján ugyan az erős középmezőnybe tartozik, a kopás, elhasználódás viszont a fémszemcsés betétektől elvárhatónál nagyobb. A hőállósága hibátlan. Összességében a német BIKE Magazin tesztjéban "Jó" minősítést kapott.

Shimano G03-TI fémszemcsés fékbetét

SwissStop Disc 28E

Acél hátlap, organikus alapanyag. A teszt legtartósabb fékbetétje. Emellett nem probléma a 300C fokos hőség sem. A fékerő terén viszont a tesztmezőny alsó harmada. Trekking, városi, túra kerékpárokra kirándulós MTB bringákra tökéletes. Ha a hosszú élettartam lényegesebb mint az erőteljes fékezések, akkor kifejezetten jó választás. A német BIKE Magazin a "JÓ" minősítést ítélte ennek a fékbetétnek.

SwissStop E28 organikus fékbetét

A teszt adatok a német BIKE magazin és Mountain Bike Magazin tesztjeiből származnak. A labor tesztek három fékbetét száraz és nedves körülmények közötti tesztjéből számított átlagolt eredmények. A fékbetétek a cseréhez szükséges kopáshatárig lettek elhasználva. Minden fékbetét azonos erőhatással, azonos mértékű terhelést kapott. A Szuper, Nagyon jó, Jó, és kielégítő minősítés a mért adatok és az ár figyelembevételével lett megítélve.

Tárcsafék fékbetétek webáruházunkban

Ha véleményed, tapasztalatod van, vagy hibát fedezel fel, szólj hozzá, oszd meg a tapasztalataidat!

 (17576)    (38)   0

A hozzászólás sikeresen elküldve. Köszönjük!
Szólj hozzá!
Captcha
Hozzászólás Facebook-al
Kosár 0 Termék Termék (üres)    

Nincs termék

0 Ft Szállítás
0 Ft‎ Összesen

Megrendelés

A termék sikeresen kosárba került
Mennyiség
Összesen
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
Összes termék
Szállítás összesen  0 Ft
Összesen
Vásárlás folytatása Megrendelés