Kezdjük az országúti kerékpárral. A Sram és a Campagnolo 12 sebeséges országúti váltórendszerei már forgalomban vannak jó ideje. Várható volt, hogy a japán gyártó is előbb utóbb követi a két versenytársat, de az iparágat a pandémai miatt sújtó nyersanyaghiány, az akadozó szállítások nyilván késleltették az alkatrész családok megújítását is. A Shimano egyébként sem az elsietett újításokról ismert, ha viszont megjelenik az újdonság, az rendszerint jól átgondolt fejlesztés eredménye.
Egyelőre csak a két elektromos rendszer a Dura-Ace és az Ultegra kap 12 fokozatot, a mechanikusan működő alkatrészcsaládok változatlanok maradnak.
A válasz igen is meg nem is. Eddig a fékkartól egy vezérlőegységhez (Junking Box) futottak a kábelek, onnan egy akkumlátorhoz és tovább az első és hátsó váltóhoz. Az új DI2 váltórendszerben továbbra is van akku, amely a működéshez szükséges energiát biztosítja, de maga a vezérlés a Junking Box-ból átkerül a váltóba. A fokozat váltások vezeték nélkül továbbítódnak a hátsó váltóhoz, onnan pedig vezetékkel az első váltóhoz. A rendszer előnye a teljesen vezeték nélküli technológiához képest, az egyértelműen nagyobb akku üzemidő és az első valamint a hátsó váltó kompaktabb kialakítása. Az akku töltése a Dura-Ace és az Ultegra esetében is a hátsó váltón található porton keresztül történik.
A Srammal ellentétben a Shimanonál nincs 10 fogú legkisebb lánckerék. A 12 sebességes országúti kazetták 11-28, 11-30 és egy új 11-34 fogszámú kivitelben elérhetők. A pontos fogkiosztás alább látható
11-28: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28
11-30: 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-27-30
11-34: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30-34
A fékváltó karokon is történt néhány változás. A kapcsológombok textúrája határozottabb, a fékkarok kialakítása pedig teljesen átdolgozásra került. A tárcsafékes változatok kiegyenlítőtartálya már nem a fék-váltókar testében, hanem a markolatfelület előtti megemelt területen található. A tágulási tartály megváltozott helyzetének oka a fő munkahenger eltérő működtetése és a Servo-Wave technológia beépítése. Ezt a technológia a Di2 GRX csoportban és a Shimano MTB fékekben már bevált, így logikus, hogy a két felső kategóriás országúti alkatrész családban is megjelent.
Számos bevált technológiát vesznek át az országúti tárcsafékek a mountain bike alkatrészcsaládok fejlesztései közül. A már említett Servo-Wave technológia biztosítja, hogy a kezdeti fékkar húzásra a fékbetét gyorsan elérje a féktárcsát, majd ezután az erőáttétel lényegesen megváltozik és a fékkar további húzásával egy jól modulált fékhatás jön létre. Ezzel összefüggésben 10%-al több hely marad a fékbetétek és a féktárcsa között. Emellett az új BR-R9270 féktestek légtelenítését is egyszerűbbé vált, az új féktestet már nem kell leszerelni a vázról vagy a villáról egy légtelenítés érdekében. A terepkerékpároknál, nevezetesen az XTR és Deore XT alkatrészcsaládban bevált féktárcsa gyártástechnológiáját hasznosítják az új Dura-Ace és Ultegra DI2 féktárcsái is. Az eredmény, merevebb, erős fékezés hatására is kevésbé deformálódó féktárcsa.
A Hyperglide plus a Shimano XTR alkatrészcsaládban debütált. A korábbi Hypreglide fogkialakítás és lánc továbbfejlesztett változata még simább és gyorsabb váltást jelent. Ez mindkét irányba, felfelé a nagyobb és lefelé a kisebb fogszámú lánckerekek felé is érvényes. Az XTR rendszerben bevált Hyperglide Plus 2022-től a Dura-Ace és Ultegra DI2 alkatrészcsaládokban is jelen lesz. Pontosabban mondva sok év után ismét közös láncot kap az XTR - Dura-Ace alkatrészcsalád, és azonos kazetta fog kialakítást a két alkatrészcsalád fogaskoszorúi.
A japán gyártó egy új, nagy teherbírásra és tartós működésre optimalizált rendszert is bevezet, ez a Linkglide. Az 1X10, 1X11 fokozatú lánc, kazetta, hátsó váltó és váltókarból álló új alkatrészcsoport a Deore XT és Deore alkatrészcsaládokban debütál. Több felhasználási területe is van a robusztusabb, tartósabb, nagyobb teherbírású kazetta, lánc kombónak. Elsőként a hagyományos kerékpároknál nehezebb E-bike, de szintén optimális lehet a Linkglide az elöl hátul teleszkópos DH, Freeride és Enduró gépeken. Ezek az e-bike-hoz hasonlóan szintén nem a superlight kategória tagjai.
RIDESCAPE - LASER-SHARP VISION
A SHIMANO új szemüvegei egyedülállóak, mint maga a kerékpársport. A különböző területek, mint az országút, a mountain bike vagy gravel eltérő követelményeket támasztanak. Annak érdekében, hogy minden felhasználási területen a maximumot nyújtsa, a Shimano kifejlesztette a RIDESCAPE technológiát.
Az új lencsetechnológia némileg a fényre változó fényáteresztő képességű lencsékkel rokon, de sokkal több annál. Az alkalmazási területtől függően, az adott környezetre jellemző színek és kontrasztok fokozódnak. A szemüveg lencsék egyedileg, az adott fényhez, a felület tulajdonságaihoz és a környezethez igazodnak, hogy a kerékpáros maximálisan jó lásson, érzékeljen minden az út során fontos körülményt. Változó fényviszonyok, párásabb, vagy ködös időjárás esetén a színek tisztábbá, intenzívebbé és élénkebbé válnak. Ennek eredményeként az akadályok jobban érzékelhetők, a távolságok pedig jobban felmérhetők.
Az új technológiát két vadonatúj szemüveg alkalmazza elsőként. Az Aerolite P az országúti versenykerékpárosok, az Exuinox a mountain bike és az országúti bringások számára készül. Hamarosan a már ismert Technium (MTB) és Spark (versenykerékpár) modellek is az új lencsetechnológiával készülnek.
RIDESCAPE Road:
Az univerzálisan közúti használatra optimalizált szemüvegek egyes színeket kiemelnek, másokat pedig tompítanak az aszfalt kontrasztjának és láthatóságának növelés érdekében. Ez csökkenti a szem igénybevételét, és az olyan veszélyek, mint a kátyúk és úthibák, könnyebben felismerhetők és távolról elkerülhetők.
RIDESCAPE Gravel:
A gravel felhasználást előtérbe helyező lencsék növelik a kontrasztot a különböző felületeken, hogy jobban láthatóvá válnak a murvás, kavicsos, burkolatlan utak és az aszfalt közötti nehezen látható átmenetek.
RIDESCAPE Off-Road:
A terephasználatra optimalizált szemüveg lencsék csökkentik a nap tükröződését. Erdei terepen a váltakozó árnyékos és napsütéses útszakaszokon a gyorsan változó fényviszonyokhoz és gyors átmenetekhez is jól alkalmazkodnak. Növelik a látás élességet, segítenek a gyors reagálásban, a terepen gyakori akadályok észlelésében, mint a fagyökerek, köves, változó egyenetlenségű és felületű talajviszonyok.
Deore XT PD-M8141
A bevált típusok mellett néhány új pedál is megjelent a japán gyártó kínálatában. A új Deore XT PD-M8141 pedál a BMX és MTB kerékpárokra tervezett magas színvonalú platform pedál. Masszív felépítés, széles, nagy méretű taposó felület, oldalanként 10 db csúszásgátló szegecs található az új BMX, MTB, Enduro pedálon. A CrMo tengelyes alumínium pedál tömege mindössze 428 gramm.
Shimano PD-GR400
Szintén a platform pedálok választékát bővíti a három színben, (fekete, piros, kék) elérhető PD-GR400 pedál. A szálerősítésű műgyanta pedáltest, a fém pedálokkal azonos tartósságot és élettartamot ígér. A csúszásmentes lábtartást oldalanként 9 db krómozott, edzett acél, cserélhető szegecs segíti. A króm molybden tengelyes pedál a gyártó által javasolt Shimano GR cipőkkel párosítva tökéletes kontrollt biztosít nehéz terepen is.
Shimano PD-EF202 platform pedál ötféle színben
A platform pedál választékot növeli, rögtön öt különböző színben a PD-EF202 pedál. Az alumínium pedáltest, CrMo ötvözött acél tengellyel, a japán gyártótól megszokott jó minőségű csapágyazással a közép kategóriás BMX, városi, és túra kerékpár szegmensben lehet népszerű. A kék, piros, ezüst, fekete és arany színben elérhető pedál tömege 512 gramm