A Deore, a Shimano egyik legnépszerűbb alkatrész családja az XC , túra, maraton felhasználók körében. A kezdetben egyértelműen alsó középkategóriás alkatrész szett az utóbbi évek felső kategóriás fejlesztéseit átvéve szépen araszolt feljebb a Shimano professzionális kategóriáinak irányába. 2018-ban nem történt ugyan nagy váltás, maradt a tíz fokozatú rendszer, de kisebb kiegészítésekkel ez a folyamat folytatódott.
A mountain bike felhasználásra gyártott Deore hajtóművek már csak Dyna-SYS kompatibilis kivitelben elérhetők. A 2X10 és 3X10 fokozatú hajtókarok 40-30-22 illetve 36-24, 38-28, 36-26 fogkiosztással készülnek. A pár éve még népszerű 44-32-22 fogszám itt már a múlté. A 2X10-es fokozatú hajtóművek egyértelműen a Trail felhasználóknak készülnek. Az integrált csapágyazás, az üreges Hollowtech hajtókarok a Shimano felső kategóriáiból érkeztek a Deore alkatrész családba. A felsőbb minőségi kategóriákhoz való közeledést mutatja a kompozit merevítésű lánckerekek megjelenése is. A gyártó persze gondosan ügyel rá, hogy az alsóbb árkategóriák tömeg, merevség és egyéb adatai megfelelő távolságban maradjanak az XTR és XT gyártmányoktól, de ezzel együtt is mind működésben, mind a tömeg adatokat és a küllemet illetően, a Deore érezhetően közelít a felsőbb alkatrészcsaládok színvonalához.
Kissé kaotikusnak tűnhet az új Deore 6000-es sorozatú váltók mennyisége.A rögzítés és kompatibilis fogszám szerinti kombinációk száma és az ennek megfelelő első váltó választék jóval tíz fölött van. Az új első váltók alapvetően 2X10 és 3X10 fokozat kompatibilisek. Ezt az FD-M6000 és FD-M6020 illetve 6025 cikkszám jelölések jelzik. A leggyakoribb bilincses rögzítésű első váltók esetén lehetőség van alsó, felső és középső bilincses (High-Clamp, Mid-Clamp, Low-Clamp) típust választani. Emellett rendelkezésre áll a csapágyházra rögzíthető E típus és a közvetlen rögzítéses D-típus is. Ez utóbbi nyilván csak a megfelelő platformmal rendelkező vázra szerelhető. Összefoglalva, a dupla és a tripla hajtóműhöz is elérhető háromféle bilincs elhelyezkedésű, valamint E és D típusú rögzítéssel rendelkező első váltó. Az új 6000-es sorozat további újdonsága a Side-Swing tervezés. Az új első váltó koncepció akadálymentes és hatékony váltást biztosít. A váltó vízszintes mozgása jobban követi a lánc irányát. Javult a bowdenhúzási hatékonyság, így a váltáshoz szükséges fizikai erő drasztikusan csökkent. Az új Side Swing design 15%-al nagyobb helyet biztosít a ballonosabb kerekeknek azzal, hogy a váltó mechanika már nem a váz és a kerék között helyezkedik el.
A Deore hátsó váltók változatlanul elérhetők GS és SGS verzióban. A teljes kapacitás 41 illetve 43 fog. A még simább és könnyebb váltást a Shimano Optislick bowdenezése segíti. A két Deore hátsó váltó jelenleg a legjobb választás azon Trail kerékpárosoknak, akik kitartanak a tíz fokozatú váltórendszer mellett. A Shadow RD technológia az évek alatt tökéletesre csiszolt működést és gyors, agresszív váltást biztosít. A Shimano Deore hátsó váltókat az RD-M6000GS és SGS cikkszám alatt találod meg.
A Shimano Deore SL-M610 váltókart az SL-M6000 váltja. Az előd és az utód egyaránt 2X10 és 3X10 fokozat kompatibilis. Mindkét váltókar 2-Way Release, azaz két irányból működtethető visszaváltó karral rendelkezik. Maradt az "egérmozi" azaz az "Optical Gear Display" néven ismert fokozatkijelző is. A korábbi I-SPEC I rögzítést váltja az újabb I-SPEC II. A letisztult megjelenés mellett előny, hogy több hely marad a kormányon. A váltókar horizontális állítási tartománya 12mm, a szögben történő állítási lehetőség 15 fok. A váltókarok terén összességében inkább csak design téren van változás, ami nem is baj, mivel a korábbi Deore váltókar műszaki színvonalára sem lehet panasz.
Az XC-től az All Mountain felhasználásig bevethető az új Deore BR-M6000 fékrendszer. Az előd BR-M615 típushoz hasonlóan Ice-Tech fékbetét kompatibilis. Továbbra is kényelmes, kézre álló ergonomikus fékkarokat kapunk. Maradt az egyutas (One-Way) légtelenítés is és az I-Spec II kompatibilis karok. Összességében egy kiváló fékrendszer akár All Mountain, XC felhasználásra, amellyel nyugodtan nekivághatunk bármely maratonnak, vagy egy Alpok átkelésnek is.
A jól megszokott 9mm-es csőtengellyel szerelt verzió a szabvány 100mm-es első és 135mm-es hátsó sarutávolsággal kompatibilis kerékagyai HB-M6000 és FH-M6000 cikkszámmal elérhetők. Az első és hátsó kerékagy egyaránt a Shimano jól bevált golyós, kónuszos csapágyazását kapta meg hatékony labirint tömítéssel védve. A tárcsa rögzítés Centerlock rendszerű. Tovább tart az E-THRU tengelyek előretörése, így a Deore alkatrész családban is elérhetők a nagyobb merevséget biztosító, elöl 15mm hátul 12mm átmérővel rendelkező kerékagyak. Az E-THRU rendszerű kerékagyak cikkszámai HB-M6010 (első) és FH-M6010 (hátsó) A B jelű változatok ez esetben a 110mm-es első és 148mm-es hátsó sarutávolságra utalnak. Fontos, hogy ezek a kerékagyak, illetve a velük készült kerekek csak a kompatibilis vázakba és villákba szerelhetők. Emellett a kerékagyakhoz külön kell megrendelni a rögzítéshez szükséges E-Thru tengelyeket!
Nincs változás a lánc és a fogaskeréksor esetében az előző évhez képest. Maradt a jól bevált CN-HG54 HG-X oldalspecifikus lánc, és a CS-HG50 fogaskeréksor. Ez utóbbi 11-32, 11-34 és 11-36 fogszámmal elérhető
Nem történt óriási változás a Shimano "Arany" kategóriájában. A teljes megújulásnál kevesebb, egy ráncfelvarrásnál többnek mondható változtatások tapasztalhatók a Deore alkatrészcsalád terén. A Deore külleme egyre inkább a felső kategóriás Deore XT és XTR alkatrészcsaládok irányába halad. Az ár-érték aránya, minősége nagyon jó, és a japán gyártónak évről évre sikerül ezen még egy kicsit finomítani. A legfontosabb, hogy maradt a tíz fokozatú rendszer. Ezt biztosan sokan értékelik, mivel a tíz fokozatú váltórendszerek egy viszonylag gazdaságosan fenntartható rendszert jelentenek. Az SLX kategóriában ugyan még elérhető egy 3X10-es rendszer, de ezenkívül már ott is csak az 1X11 és 2X11 verziót választhatod.