A Shimano 105 a japán gyártó egyik legrégebbi szériája. Már az 1980-as évek közepén népszerű volt megbízható működése, tartóssága és legfőképp megfizethető ára miatt. A Shimano 105, a Dura-Ace és az Ultegra után harmadikként foglal helyet az országúti alkatrészcsaládok rangsorában. Az utána következő Tiagra, Sora, Claris és Tourney alkatrész családok már egyértelműen a hobby kategóriát képviselik. A Shimano 105 harmadikként a rangsorban lehetett volna a felső kategóriás alkatrészcsaládok tagja, de hosszú évekig mégsem ide sorolták. Téli kerékpár, edző kerékpár, jellemzően ezek voltak azok a felhasználási kategóriák, ahol a 105-ös alkatrészek népszerűek voltak, legalábbis nyugat Európában, amely a Shimano fontos piacának számít. Az olcsó, hobby kategóriás besorolásnak azonban úgy tűnik vége lehet. Az új 105 széria egyértelműen a felső két alkatrészcsalád formavilágát mutatja, és technológiájában, műszaki megoldásaiban is rokon az Ultegra, Dura-Ace párossal. A japán multi persze gondosan figyel arra, hogy a 105 ezután se veszélyeztesse a felső két kategória felvevő piacát, de a különbség csökken, igaz ez az alkatrészek tömegére, a műszaki tartalomra és legfőképp a külső megjelenésre.
A legfőbb újdonság, hogy már a 105 kategóriában is elérhető az egyre népszerűbb hidraulikus országúti tárcsafék és a működtetéséhez szükséges STI fék-váltókar. Az ST-R7020 és ST-R7025 cikkszámú dual controll karok széles tartományban beállíthatók különböző kézmérethez. Ergonómiailag szinte tökéletesen kézre álló kialakításúak, és a tárcsafékekkel együtt lehetővé teszik azt az eddig elérhetetlen szintű fékhatást, ami idáig csak az MTB kerékpárosok kiváltsága volt. Itthon, ahol a legmagasabb hegycsúcs is épp csak ezer méter körül jár, a hidraulikus tárcsafék nem nélkülözhetetlen része az országúti kerékpároknak, de aki ereszkedett már le az Alpok valamelyik kétezres hágójáról, MTB és országúti bringával is, pontosan tudja, hogy mekkora különbség van egy hidraulikus tárcsafék és egy bowdenes abroncsfék között. Fontos része az STI egység megújításának az áttervezett váló mechanika is, amely pontos, érezhetően gyorsabb és remélhetőleg tartósabb is lesz elődeinél.
Új a két színben, (fekete és ezüst szürke) elérhető hidraulikus tárcsafék. Természetesen Flatmount rögzítéssel. Az új országúti tárcsafék kétféle fékbetéttel készül. A hűtőbordás, műgyantás alapanyagú (Resin) Ice-Tech fékbetét mellett a hűtőborda nélküli vagy hűtőbordás szinterezett alapanyagú típust is fogadja a féknyereg. Az új fékhez az UCI konform SM-RT70 féktárcsát javasolja a japán gyártó.
A már évek óta bevált két forgáspontos SLR fék hatásfokán is sikerült tovább javítani, így aki kitart az egyszerűen beállítható és szervizelhető bowdenes abroncsfék mellet, szintén növelheti a fékhatást az új fékekkel. A BR-R7000 típus a több új alkatrészhez hasonlóan elérhető fekete és ezüst szürke színben is. A fék a trendekhez igazodva akár 28mm széles gumiabronccsal is használható. Az új 105-ös fékek a hagyományos rögzítés mellett már a közvetlen rögzítéses (Direct Mount) vázakra is felszerelhetők. A hagyományos rögzítésű fék BR-7000, a direct mount a BR-7010 cikkszámon elérhető.
Az egyik leglényegesebb újdonság! Az MTB alkatrészeknél évek óta bevált Shadow technológia végre az országúti kerékpárokon is elérhető. Ideje volt ennek, kicsit furcsa is, hogy a Shimano miért várt vele ennyit. Talán attól tartottak, hogy a konzervatívabb országúti közönség nehezebben barátkozik majd az előzőhöz képest eltérő váltó külsejével. Egy biztos, hogy jó döntés volt. A Shadow hátsó váltók érezhető minőségi különbséget, gyorsaságot, pontos váltást jelentenek a leváltott korábbi hátsó váltóhoz képest. További újdonság, hogy a rövid kanalas SS típus mellett továbbra is elérhető GS hátsó váltó akár a 34 fogú hátsó nagy fogaskerékkel is használható. A lehetséges felhasználók körét ezzel tovább bővítve a Gravel bike és túra kerékpárosok irányába.
A már bevált és keresett fogszámok mellett megjelent az említett 11-34 fogszámú fogaskeréksor, amely az Adventure, Gravel (magyarul leginkább túrázó) és cyclocross kategóriák felé bővíti az új Shimano 105 felhasználási területét. Az elérhető fogszámok az alábbiak:
Az új első váltó funkcionalitás és design téren is a Dura-Ace és Ultegra párosra hasonlít. Az új váltó több helyet biztosít a szélesebb gumiabroncsok számára. A beállítása 2mm-es imbuszkulccsal lehetséges. A kompatibilis hajtómű nagy lánckerekének minimum 46-os fogszámúnak kell lennie. Emellett alkalmas a 30-46 fogszám kezelésére is.
Az új 105 alkatrészcsaláddal egy új fogszám variáció is érkezett. A bevált és népszerű 53-39 és 50-34 fogszámú hajtóművek közé egy "Mid-Compact" 52-36 fogszámú hajtómű is elérhető. Az új hajtómű design, a nagyobb lánctányér távolság, kompatibilissé teszi a 135mm széles támvilla méretű vázakkal és a rövidebb láncvilla hosszal (410mm) is. Az FC-R7000 hajtómű továbbra is többféle karhosszal elérhető, de extra hajtókar hossz nincs. A lehetőségek a következők: 160, 165, 170, 172,5 és 175 mm. A japán mérnököknek a tömegen is sikerült tovább faragni. A legkönnyebb 105-ös hajtómű mindössze 40 grammal nehezebb az Ultegra változatnál. A három fogszám variáció tömege 170mm karhossz esetén a következő:
A megújult Shimano 105 szett minden eddiginél közelebb került a professzionális felhasználáshoz. A Shimano árban, tömegben, design terén is jól belőtte, hogy az igényes, de a kiadásait ésszerű keretek között tervező hobby kerékpárost mivel lehet megnyerni. A 105-ös szett továbbra is épp annyi távolságot tart a felső két kategóriától, hogy ne veszélyeztesse azok eladási pozícióit, viszont biztosítja a hobby kerékpáros részére is a lehető legjobb minőséget, a professzionális megjelenés mellett.
Shimano 105 | Shimano Ultegra | ||
Hajtómű: | 713 gramm | 674 gramm | |
Dual Control fék-váltókar: | 500 gramm | 425 gramm | |
Első váltó: | 95 gramm | 92 gramm | |
Hátsó váltó: | 225 gramm | 200 gramm | |
Fogaskoszorú: (12-25F) | 269 gramm | 243 gramm | |
Lánc: | 260 gramm | 257 gramm | |
Fék: | 182 gramm | 178 gramm | |
Középcsapágy: | 88 gramm | 77 gramm | |
Pedál: | 265 gramm | 248 gramm | |
Összesen: | 2597 gramm | 2394 gramm |
A táblázatban szereplő tömeg adatok a gyártó által megadott adatok. A szett teljes tömege a felni fékes változatra vonatkozik, mindkét alkatrész család esetében a legkönnyebb első váltóval, rövid kanalas (SS) hátsó váltóval és 12-25 fogszámú fogaskeréksorral számolva. Hajtókar hossztól, fogszámtól függően, vagy tárcsafékkel, ettől eltérő adatok is lehetnek.