Az országúti versenykerékpár, mint az egyik legnépszerűbb kerékpár típus mindig is megkülönböztetett figyelmet érdemel. A tömeg, a hatékonyság, a minőség itt mindig is nagyon fontos tényező volt. Az országúti bringa, mint technikai eszköz egyik legfontosabb komponense a pedál. A kerékpár gyártók nagy része nem ad pedált az új kerékpárokhoz. Ez egy jó döntés, mivel a pedál választása sokféle preferencia eredménye és nem is érdemes egy új kerékpár vásárlásával egy bizonyos pedált ráerőltetni a vásárlóra. Több gyártó és többféle technológia között lehet választani. A pedál jelentősége, hogy az összeköttetést jelenti a kerékpáros és a technika között. Kis túlzással az autók kuplungjához hasonló a jelentősége. A Kerékpáron a motor, maga a kerékpáros. A kerékpáros fizikai ereje a pedálon keresztül kerül át a meghajtó rendszerbe. Nagyon nem mindegy, hogy ez a kapcsolódási pont mennyire hatékony vagy energia pazarló.
A legegyszerűbb, ma már inkább csak oldtimer kerékpárokon használt pedál típus a hagyományos klipsz szíjjal és klipsszel felszerelt pedál. Itt a cipőt egy bőr vagy textil szövet alapanyagú szíj rögzíti a pedálhoz, amelyet esetleg kiegészít egy a cipó talpára szerelt kereszt irányú horonnyal szerelt stopli. Ma már elavult, legkevésbé sem komfortos és biztonságos megoldás. A szíjat a pedálhoz lehajolva kézzel kell kioldani vagy meghúzni, egy hirtelen eséskor nem sok esély van a kötésből történő kilépésre. A szíj és a klipsz a cipő anyagát is koptatja, károsítja. A kedvező áron kívül nem sok előnnyel rendelkezik ez a pedál típus.
A francia gyártó neve szinte legenda. A stoplival összekapcsolódó pedál rendszer az ő nevükhöz fűződik. Az utánuk következő gyártók egy része, bár más márkanév alatt, de gyakorlatilag a LOOK működési elvét alkalmazza a saját termékein. Az országúti kerékpárosok tekintélyes része ragaszkodik ehhez a márkához. A LOOK az egyik legrégebbi szereplő a pedál gyártók között. Csapágyazása, tartóssága kiemelkedően jó. A francia gyártó széles választékot kínál a kezdőtől a professzionális felhasználóig. A hobby és belépő kategóriában a KEO Easy és KEO Classic márkaneveket találjuk. Ezeknél a típusoknál acél tekercsrugó biztosítja a működést, a pedáltest alapanyaga viszont már itt is kompozit. A professzionális felhasználóknak tervezett modellek már karbon laprugóval, titán tengellyel készülnek. A hobby és profi felhasználóknak szánt pedálok az alacsonyabb tömegről (A LOOK esetében 100 gramm különbség is lehet) és a nagyobb rugóerőről is felismerhetők. A kioldó erő mindegyik típusnál egy kis csavarral állítható.
A francia gyártó három különböző stoplit biztosít pedáljaihoz alap, és csúszásmentes (Grip) változatban. A gyárilag mellékelt szürke színű stoplik 4,5 fokos holtjátékot biztosítanak a lábnak. A fekete színű teljesen fixen, holtjátékmentesen rögzíti a cipőt és ezzel a kerékpáros lábát. A legnagyobb holtjátékot, 9 fokot a piros színű stopli biztosítja.
A Shimano széles választékot biztosít a belépő kategóriától a professzionális felhasználásig. A japán gyártó pedáljainak működési elve szemmel láthatóan azonos LOOK pedálokéval. A japánok SPD SL megnevezéssel gyártják pedáljaikat. A csapágyazás a már megszokott precízen tömített patronos rendszer, amely belül egy hagyományos golyós kónuszos rendszert rejt. A Shimano az egyszerű karbantarthatóság miatt a pedálok és a kerékagyak esetében is kitart a golyós kónuszos rendszer mellett, ami ha jól záródó tömítésekkel, kifogástalan alapanyagokból készül valóban nagyon hosszú életű. A Shimano az acél spirál rugót alkalmazza minden pedáljánál, náluk nincs a versenytársaknál alkalmazott karbon laprugó. Ezzel együtt az Ultegra vagy Dura-Ace pedáljainak tömegére senki nem panaszkodhat. A karbon pedáltest és a titán tengely együttese bőven 250 gramm alatti tömeget eredményez.
A Shimano SPD SL stoplik esetén három szín variációból választhatunk. A pedálokhoz gyárilag tartozékként csomagolt stopli sárga színű és 6 fokos holtjátékot biztosít. Akinek érzékenyebb a térde vagy egyéb okból nagyobb mozgásszabadságra vágyik, annak ez, a sárga színű stopli a legjobb választás. A piros színű 2 fokos mozgásszabadságot biztosít, míg a kék o fokot, teljesen fixen tartja a lábfejet.
A Time igazi különlegesség, mind küllemében, mind működésében. Aki a különleges megjelenésre vágyik és hajlandó megfizetni a borsos árat, válassza a Time pedáljait. A Time pedálok működési elve azonos. Acél rugó nélkül, egy laprugóval működnek. A Time által szabadalmaztatott I-Clic rendszer különösen könnyű belépést és kioldást biztosít. Nem igazán lehet belépő, vagy kezdő kategóriáról beszélni a Time esetében. Már a legolcsóbb típus is mindössze 230 gramm tömegű, a csúcs modellnek számító, titán tengelyes, karbon pedáltestre épülő Xpresso 15, pedig mindössze 142 gramm.
Minden Time pedálhoz azonos stopli tartozik, amely 10 fokos mozgásszabadságot biztosít, így a térd problémákkal küzdő kerékpárosoknak különösen jó választás ez a pedál rendszer
Az SPD rendszert alapvetően a terepkerékpár hívta életre. Megjelenésekor a korábbi LOOK delta rendszerű pedálok már léteztek és népszerűek voltak. A cikk írásakor először nem is volt tervben, hogy az országúti pedálok kategóriában szerepeljen. Mégis írok róla, ennek oka pedig, hogy az országúti kerékpár is sokoldalúbb, mint volt korábban és vannak olyan ágai, amelyhez az SPD pedál jobb választás. Ilyen például az egyre népszerűbb Gravel Bike, a Cyclocross, vagy az országúti túrázás. Az SPD rendszer óriási előnye, hogy a cipő talpába süllyesztett stopli ne gátol a szabad járásban. Ez a gravel bike vagy az országúti félverseny kerékpárt túrázásra használók részére is fontos előny.
Az SPD stopli kicsi, edzett acélból készült, a cipő talpába süllyesztve védett helyen van, így élettartama sokszorosa a cipőtalpból kiemelkedő Look vagy SPD SL stoplihoz képest. A felülete azonban nagyságrendekkel kisebb, mint azoké, így az erőátvitel kicsit kevésbé hatékony. A professzionális országúti versenykerékpár sportban többek között emiatt sem terjedt el. Ettől függetlenül az országúti kerékpárral túrázók, a Gravel bike-t használók számára kiváló választás.
Több ismert kerékpár alkatrészgyártó is kínál országúti pedálokat, például a Ritchey, XLC, Acor, vagy BBB. Ezek nagy része precíz, gondosan kivitelezett, magas színvonalú darab, mivel azonban műszakilag, működési elvét tekintve leginkább a LOOK vagy a Shimano kópiája, ezért itt nincsenek részletezve.
A pedál felszerelés, beállítás, karbantartás szempontjából nem egy olyan alkatrész, amely például a váltórendszerhez hasonlóan gyakoribb karbantartást igényelne. Kezdjük a beszerzéssel. Az új pedál felszerelésekor zsírozzuk be a meneteket és a gyártó által javasolt meghúzási nyomatékkal szereljük őket a hajtókarokba. Ehhez egy kis kenőzsírra, pedálkulcsra és vagy nyomatékkulcsra lesz szükség. Egyes pedálokat csak a hajtókar belső oldala felől imbuszkulccsal lehet beszerelni, bár a 15mm-es pedálkulcs a legegyszerűbb megoldás lenn. A pedál hajtókar kapcsolat esetén a meneteket érdemes évente bezsírozni, ezzel elkerülhető a galvanikus korrózió, magyarul az acél pedáltengely berohadása az alumínium hajtókarba. A pedál csapágyazás tisztítása, friss zsírral történő kezelése szintén jótékonyan hat az élettartamra, ehhez viszont már célszerszámra van szükség. A tengely csapágyazás zsírozása elvégezhető otthon is, ha beszerezzük ezeket a célszerszámokat, ha nem, akkor viszont kerékpár szervizre kell bízni a munkát. Ugyanilyen fontos a stoplikat rögzítő csavarok időnkénti meglazítása és újra zsírozása. Ez a terület sarat, vizet és általában olyan igénybevételt kap, amely indokolttá teszi ezt az időnkénti karbantartást.