Nagyon fontos része a kerékpár alkatrészek felszerelésének, és üzembe helyezésének a megfelelő meghúzási nyomaték. Az egyre könnyebb, és filigránabb alkatrészek, például egy végletekig lekönnyített nyeregcső bilincs, vagy egy felső kategóriás tárcsafék fékkarja esetén a túl erősen meghúzott csavar akár az alkatrész törését, repedését is okozhatja. Ugyanilyen fontos a meghúzási nyomaték a karbon alkatrészek esetében. Egy karbon nyeregcső rögzítéséhez a nyomatékkulcs mindenképpen nélkülözhetetlen eszköz.
A választék látszólag óriási, elég csak egy ár összehasonlító oldalt végignézni. A beszerezhető nyomatékkulcsok nagy része viszont nem alkalmas a kerékpár alkatrészek precíz meghúzására. Az ok egyszerű és az alábbi táblázat is jól szemlélteti. Az ipari felhasználásra, vagy a gépjárművekhez alkalmas nyomatékkulcsok beállítható tartománya jóval a kerékpár alkatrészeknél szükséges értékek felett kezdődik. A kerékpáron épp az alsó nyomaték tartományba tartoznak a legkritikusabb alkatrészek, mint a nyeregcső bilincs, a váltók, váltókarok, fékkarok rögzítése. Itt általában 4 és 10 Nm tartományban kell pontosan beállítani a szükséges nyomatékot. A monoblokk, a hajtókar, a fogaskoszorú, vagy egy kormánycsapágy meghúzása némi rutinnal nyomatékkulcs nélkül is kivitelezhető, az alábbi táblázat adatai között is inkább csak tájékoztató céllal szerepelnek. Tehát az ipari célra, vagy autószerelő műhelyeknek készült, jellemzően 40-300Nm tartományban beállítható nyomatékkulcsok nem alkalmasak a kerékpár szereléshez.
A nyomatékkulcs egy kéziszerszám, amelyben az előre beállított nyomatékok elérésekor a szerszám egy kattogó, vagy racsnis hang mellett kiold. Mechanikailag több típus létezik, ezek közül a kerékpár alkatrészekhez használható típusok a leggyakrabban, un. megcsúszó mechanikát alkalmazzák. Az ilyen típusú nyomatékkulccsal a túlhúzás lehetetlen, mivel a beállított forgatónyomaték elérésekor egy kilincsmű kiold és ennek hatására a mechanizmus szabadon megcsúszik
A nyomatékkulcs beállítása általában egyszerű, magától értetődő. Egy vizuális skálán látható a beállítható tartomány, amelyen a kívánt nyomaték beállítható. Egyes nyomatékkulcsokon rögzítőcsavar is található, amellyel a kiválasztott érték fixálható.
Lassan, egyenletesen húzzuk a kulcsot, kizárólag a markolatánál fogva. Hosszabbítót semmiképpen nem szabad használni, mivel pontatlanságot okozhat. Használat után a legalacsonyabb beállítható értékre kell visszatekerni a nyomatékkulcsot. Ez tehermentesíti a mechanikát és így növeli a várható élettartamot. Mindig tisztán, száraz helyen tárold, hogy a légnedvesség se károsíthassa az érzékeny mechanikát.
A nyomatékkulcs önmagában még nem használható. Szükség van hozzá a különböző méretű bit fejekre. Gyártónként változó, hogy ezeket szettben a kulcshoz adják, vagy külön kell megvenni. Az Acor és az XLC kínálatában van szettben tároló dobozzal (ez a legpraktikusabb) vagy külön kulcs és bitfej készlet is.
Megnevezés | Nm | Szerszám |
Monoblokk | 50 - 70 | Monoblokk kulcs, speciális szerszám |
Hagyományos csészés középcsapágy | 60 - 70 | Középrész kulcs, speciális szerszám 36, 40 |
Hajtókar rögzítő csavar | 35 - 50 | 8 mm imbuszkulcs vagy speciális 14,15mm-es szerszám |
Lánctányér csavarok | 6 - 11 | 5 mm imbuszkulcs |
Pedál tengely | 35 - 40 | 8mm imbuszkulcs vagy 15mm pedálkulcs |
Stopl (SPD, Look, stb) | 5 - 8 | 4 mm imbuszkulcs |
Első váltó - bilincsrögzítő csavar | 5 - 7 | 5 mm imbuszkulcs |
Első váltó - konzolos rögzítés | 7 | 5 mm imbuszkulcs |
Első váltó - bowden | 5 - 7 | 5 mm imbuszkulcs |
Hátsó váltó - rögzítés vázra | 8 - 10 | 5 mm imbuszkulcs |
Hátsó váltó - bowden | 4 - 7 | 5 mm imbuszkulcs |
Hátsó váltó - váltó görgők | 3 - 4 | 5 mm imbuszkulcs |
Szabadonfutó - kazettatest (racsnidob) | 35 - 50 | |
Szabadonfutó - kazetta (zárógyűrű HG) | 30 - 50 | Speciális szerszám |
Kerékagy - kónusz kontraanya | 10 - 25 | Villás, v kónuszkulcs 13, 14 |
Kerékagy - tengely rögzítő anya | 20 - 40 | Villás, v kónuszkulcs 15 |
Kerékagy - patentzár | 9 - 12 | Kar |
Kormánycsapágy - kontraanya | 34 | Kormánycsapágy kulcs 32, 36, 40 |
Kormányszár - hagyományos | 20 - 30 | 6 mm imbuszkulcs |
Kormányszár - A-Head-villára rögzítés | 17 - 20 | 5 mm imbuszkulcs |
Kormányszár - kormány rögzítés | 11 - 30 | 4-5 mm imbuszkulcs |
Kormányszarv, toldat | 15 - 17 | 4-5 mm imbuszkulcs |
Fék váltókar - bilincs | 2,5 - 3 | Philips csavarhúzó |
Fék váltókar - bilincs | 6 - 8 | 5 mm imbuszkulcs |
Markolatváltó | 1,5 | 3 mm imbuszkulcs |
Váltókar bilincs | 2,5 | 3-5 mm imbuszkulcs |
Fékkar - bilincs | 2,5 - 3 | Philips csavarhúzó (nem gyakori) |
Fékkar - bilincs | 6 - 8 | 4-5mm imbuszkulcs |
Váltókar - vázon | 5 - 7 | 4-5mm imbuszkulcs |
Ou. fék - féktest | 8 - 10 | 5 mm imbuszkulcs 10-12 villáskulcs |
Ou. fék - bowden | 5 - 8 | 5 mm imbuszkulcs |
Ou. fék - fékpofa | 5 - 9 | Imbuszkulcs, villáskulcs |
Kantilever fék - konzol | 5 - 7 | 5 mm imbuszkulcs |
Kantilever fék - bowden | 6 - 9 | 5 mm imbuszkulcs |
Kantilever fék - fékpofa | 8 - 9 | 10 mm villáskulcs |
V fék - konzol | 5 -7 | 5 mm imbuszkulcs |
V fék - bowden | 1 - 2 | 5 mm imbuszkulcs |
V fék - fékpofa | 6 - 8 | 5 mm imbuszkulcs |
Féktárcsa - agyra rögzítés | 5 | Torx vagy imbuszkulcs |
Tárcsafék - vázra villára rögz. | 5 | 5 mm imbuszkulcs |
Nyeregcső - bilincs | 8.5 - 11.5 | 4-5 mm imbuszkulcs |
Nyereg - egy csavaros nyeregcső | 14 - 34 | 6 mm imbuszkulcs |
Nyereg - két csavaros nyeregcső | 8 - 14 | 4-5 mm imbuszkulcs |