Kategóriák

Gyártók

Kerékpár gumi

 (1033)    (20)    0

  Technika, teszt, újdonság

Kerékpár külső gumi

Kerékpár gumi

A gumiabroncs az első számú tuning lehetőség és egyben az egyik leggyakoribb kopó "alkatrész" Legyen maximális a tapadás, ugyanakkor alacsony a gördülési ellenállás, a defektvédelemről nem is beszélve. Az elvárások egy kerékpár gumival szemben sokoldalúak, a felhasználók sokszor nehezen összeegyeztethető tulajdonságokat várnak el egy gumiban megtestesülni. Kopástól, elhasználódástól függően előbb utóbb minden bringa életében elkövetkezik a gumi csere ideje. Milyen szempontok alapján válassz, mire figyelj az új külsők beszerzésénél.

Felhasználási terület

Más szempontok dominálnak egy Cross Country, Freeride, All Mountain felhasználási terület, egy hosszú távokra készülő túrázó, vagy egy országúti kerékpáros esetén. A terep kerékpározással kezdve, a három legnépszerűbb felhasználási terület a cross country, az all-mountain, és az enduro. Az XC és maraton versenyek résztvevői, vagy az erdei utakon túrázók fő szempontja az alacsony tömeg és gördülési ellenállás, valamint a lehetőleg minél jobb defektvédelem. Az enduro és all mountain felhasználásnál a külső gumi tapadása érthető okokból lényegesebb szempont, mint az alacsony tömeg. Terepen a gumi menettulajdonságait lényegesen befolyásolja a mintázat, míg az országúti kerékpárok 23 vagy 25mm széles, az aszfalttal csak néhány négyzetcentiméteren érintkező felületei esetén az alapanyag a döntő. A sport célú kerékpározás mellett a városi, közlekedési célú felhasználás is fontos terület.

Alapanyag

Alacsony gördülési ellenállás, megfelelő tapadás, csillapítás, tartósság, defektvédelem, a kerékpár gumival szemben támasztott legfőbb elvárások. A defektvédelmet kivéve ezek a tulajdonságok az alapanyagtól függenek leginkább. A jó tapadás és a tartósság, az alacsony gördülési ellenállás és a defektvédelem azonban ellentétesek egymással, így egy jó kerékpár gumi mindig kompromisszumos megoldásokat kíván, hangsúlyozza Markus Hachmeyer a Schwalbe fejlesztési részlegének vezetője. Az elmúlt évek nagy előrelépése a Vittoria Graphene technológiája, amely magas szintű defektvédelem mellett alacsony gördülési ellenállást és tömeget tesz lehetővé. Azonban a Graphene sem univerzális megoldás. Hosszú évekig a több komponensű gumi keverékek jelentették a megoldást a tartósság, tapadás, alacsony gördülési ellenállás, megoldására. A több komponensből álló gumik esetén a futófelület középső része általában keményebb, tartósabb mixtúrából készült, biztosítva ezzel a hosszabb élettartamot, a gumi oldalain pedig egy puhább keverék segíti a mintázattal együtt a biztonságos kanyarvételeket és az erőteljes tapadást. A több komponensű gumik az ismert gyártók kínálatában a mai napig szerepelnek, és népszerűek a felhasználók körében. Ezzel együtt a gyártók fejlesztőrészlegei folyamatosan kutatják a megoldást az univerzális egy komponensű alapanyag területén is. Ezen a téren a legjobb megoldást mostanáig a német Schwalbe érte el az ADDIX alapanyaggal (Erről blogunk korábbi írása itt olvasható: Schwalbe Addix)

Kerékpár gumi felépítése

Kerékpár gumi felépítése

1. A gumi alapja a szövet váz

Egy korszerű kerékpár gumi több rétegből áll. Az alap a karkassz, egy több rétegű szövet váz. A szövet Nylon szálakból áll. Minél vékonyabb szálakat alkalmaznak, annál rugalmasabb a váz. A belépő kategóriában általában 30TPI (A szövet szálak számát jelző érték, amely egy coll 25,4mm hosszra értendő) A közép vagy felső kategóriás gumik esetén ez az érték 120 vagy magasabb. A TPI értéknek a defektvédelemre is hatása van. A neves gyártók ma már több rétegű szövet vázra készítik a gumiabroncsokat, főképp a nagy igénybevételnek kitett enduro és all-mountain felhasználás esetén.

2. Oldalfal védelem

Az oldalfalon elhelyezett védelem a felütéses defektektől és becsípődéstől védi a gumit. A jobb allround külsők esetén ez már szinte alapvető. Több gyártó is alkalmazza ezt a védelmet. A Schwalbe "Snake Skin", a Continental "Protection" a Maxxis "Exo Protection" néven

3. Futófelület

A mintázatot is tartalmazó külső gumiréteg. Alapanyaga és kialakítása, a bütykök formája, sűrűsége alapvetően befolyásolják a menettulajdonságokat. A futófelülettől annak állapotától, elhasználtságától függ a kapaszkodás, tapadás, fékezhetőség.

4. Defektvédelem

Minden kerékpáros réme a defekt. 100%-ban defektmentes külső nincs, de a különféle defektvédelmi technológiák nagyban csökkentik a defektek esélyét. A neves gyártók különféle alapanyagokat vetnek be ezen a területen. A defektvédelem a gördülési ellenállásra is kihat. Korábbi írásunk a defektvédelem témáról

5. Perem

A perem felelős azért, hogy a gumiabroncs biztosan, feszesen a felnin legyen. Az alapanyaga az alsó kategóriában szinte mindig drót (acél) a közép és felső kategóriás gumik esetén a könnyebb és hajtogatható Aramid szál

MTB gumi mintázatok, futófelületek

A terep gumik területén hatalmas a választék, a designerek fantáziája szárnyal, a mountain bike megjelenése óta eltelt több, mint két évtized alatt már szinte minden mintázat ki lett találva. Különösen feltűnő a  ha a cross motor gumik mintázatával hasonlítjuk össze a szintén terepre szánt kerékpár gumikat. A cross motorok esetén a mai napig a szögletes bütykökből álló un. blokk mintázat a leginkább elterjedt. A  szinte áttekinthetetlen számú mintázat azonban jól besorolható néhány fő kategóriába és a gumi bütykeinek funkciói is egyértelműek. Az alábbi ábrán piros színnel jelzett felületek a talajba harapva a meghajtás, kapaszkodás célját szolgálják. a bütykök másik oldala, amely zöld színnel van jelölve a fékezhetőséget segíti. A sárga színnel jelzett felületek kanyarvételeknél biztosítják a megfelelő tartást.

A gumi futófelület funkciói

Semislick

A legkönnyebb gumik, szinte alig van rajtuk mintázat. Ami van, annak a nagyobb része is az oldalfal határán a biztosabb kanyarvételek elősegítésére. Alapvetően a kemény talajú, száraz verseny pályák gumija. Különbségek természetesen itt is vannak. A Schwalbe Furious Fred egész más menettulajdonságokkal rendelkezik, mint egy belépő szintű CST külső. Az előbbi a cross country versenyekre való és kár is lenne szétkoptatni aszfalt utakon. A CST a keményebb alapanyagával viszont tökéletesen megfelel városi, szilárd útburkolatra és száraz terepen történő vegyes használatra. A semislick mintázatból az egyik legismertebb a Schwalbe Furious Fred

Semi Slick MTB gumik

Semi slick futófelületű gumik
Apró mintás külső

Kemény, száraz terepre ideális, de ettől még nem aszfalt gumi. Az irányíthatósága, kapaszkodása, fékezhetősége lényegesen jobb, mint a semislick mintázatú gumiknak. Száraz időben, keményre döngölt földutakon, murvás terepen, mészkő hegységek talaján van otthon. Nem való viszont ez a mintázat a saras terepekre, mivel nem tud kitisztulni, nem tud kiforogni a bele ragadó sár. Értelemszerűen a tavaszi hóolvadás után, vagy északi hegyoldalak, vulkanikus hegységek sokáig sárban úszó útjaira ne ezt a mintázatot válaszd. Apró mintás gumira jó példa a CST Jack Rabbit,

MTB külső gumik apró mintával

Külső gumik alacsony, apró mintázattal
XC, gumik közepes mintázattal

Az apró mintás gumik mellett az MTB területén szintén nagyon elterjedt mintázat. A bütykök itt masszívabb, nagyobb méretűek, a távolságuk is nagyobb egymástól. Ezek az allround terep gumik száraz terepen és mérsékelten saras körülmények között is megállják a helyüket. Olyan klasszikusok tartoznak ebbe a kategóriába, mint a Ritchey Z-Max, a Panaracer Smoke, a Schwalbe Black Jack vagy Racing Ralph. A felhasználási területet tekintve a keményebb belépő kategóriás gumiktól kezdve a felső kategóriás, jobb tapadást biztosító, puhább XC verseny gumiig számtalan külső található ebben a kategóriában. Tulajdonképpen ez az általános felhasználású MTB külső, amiből egy párnak érdemes ott lenni minden MTB kerékpáros készletében.

MTB XC külső gumik

Klasszikus XC, MTB mintázatok
Enduro, All-Mountain gumik

Még masszívabb mintázat, szélesebb, ballonosabb felépítés, megerősített oldalfal, hatékony defektvédelem. A Hardcore felhasználási terület erőteljes gumiabroncsai ezek. Ha az út sziklás, kőtörmelékes hegyoldalakon, brutális pályákon a Dolomitokban vagy a Garda-tónál található, ha 120mm rugóúttal rendelkező villa van a bringádon és Full face bukót viselsz, akkor a gumik is ebből a kategóriából kerülnek ki. Itt nem a tömeg a legfontosabb szempont, bár nyilván nem árt ha nem dög nehéz az a külső. A Schwalb Space, a Conti Mountain King felépítése jó példa erre a kategóriára

Városi és aszfalt gumik

A mountan bike kerékpárok jelentős része szinte soha nem hagyja el a szilárd útburkolatot. Az aszfalt és beton utakra teljesen felesleges a terep mintázatú, kiálló bütykökkel készült külső. Az aszfaltra a gépjárművek abroncsaihoz hasonló mintázatot célszerű választani. Ezeken az autó gumikhoz hasonló lamellák és vízelvezető mintázat van, minimális érdesített felülettel. A városi mintázatból számtalan változat létezik. Csak néhány típus: CST C-1446 Tracer City, CST-1218 Traveller City Classic, CST-1594 Squma, Schwalbe Range Cruiser, Continental Comfort Contact, Continental City Ride. A javasolt szélesség általában 1,75" vagy 1,9". A trekking és cross kerékpárok esetén hasonló felhasználás, hasonló futófelületű gumikat kíván.

Városi használatra tervezett kerékpár gumik

Kerékpár gumik szilárd útburkolatra, minimális terep használatra

Tuning tippek MTB felhasználásra

A legjobb gumi menettulajdonságait is hazavághatja a túl keskeny felni, vagy a nem megfelelő nyomásérték

Felni szélesség

Trend a szélesebb gumi. A vaskosabb gumi menettulajdonságai azonban csak megfelelő felnivel párosítva használhatók ki teljes egészében. A Cross Country felhasználásra 22,5 - 23,5mm belső szélességű, az Enduro felhasználók extra széles gumijaihoz 30mm belső szélességű felni javasolt

Gumi nyomás

A túl nagy nyomás nem csak a biztonságos tapadást csökkenti, de a gördülési ellenállást is növeli, mivel a pattogó gumiabroncs nem tud a talajhoz igazodni. Nem jó a túl alacsony nyomás sem, mivel ez a defekt veszélyét növeli. A legbiztosabb a gumi gyártója által, az oldalfalon is feltüntetett nyomásértéken belül a közép értéket tartani.

Válts Tubeless-re

Ha megteheted, a legjobb megoldás a Tubeless technológia. Alacsonyabb nyomás mellett egyértelműen jobb menettulajdonságokat biztosít a hagyományos külső, belső gumi kombónál.

Új külső gumi beszerzése

Reálisan mérd föl, hogy hol, milyen területen, út és talajviszonyok között bringázol. Nagyon jól mutat egy Conti Racing King, vagy Schwalbe Nobby Nic, de ha 90%-ban szilárd útburkolaton közlekedsz, akkor felesleges erre pazarolnod a pénzedet. Felmérések szerint a terep kerékpárok nagy része soha nem, vagy nagyon ritkán jut el az erdei ösvényekig. Szilárd útburkolatra sokkal jobbak a Schwalbe Marathon-hoz vagy Conti Comfort Contact-hoz hasonló futófelületű külsők. Időnként nem túl durva terephasználatra bevethetők a futóéles gumik, mint a Schwalbe Land Cruiser, vagy a CST Traveller Cross. Olyan vegyes használat esetén, amikor hosszabb aszfaltos szakaszokon keresztül jutsz el az erdei terepekig, jól beváltak a Smart Sam, vagy Black Jack futófelületek. Ezeknél a gumiknál nincs kifejezett futóél, viszont a középvonalon végigfutó sűrűbb mintázat jobban bírja az aszfalt utakon történő használatot. A gyártók a legtöbb népszerű mintázatot több ár és minőségi kategóriában is elérhetővé teszik. Ugyanaz a terep külső beszerezhető drótperemes belépő kategóriában, és a versenyekre szánt hajtogatható, könnyű kivitelben. Az árkülönbség sokszor két, háromszoros. A magasabb ár azonban nem jelent feltétlenül magasabb futásteljesítményt. Sőt! Az ismert kerékpáros magazinok tesztjeiben a tartósság csak egy, és nem is elsődleges szempont a gumi értékelésében. A tapadás, gördülési ellenállás, fékezhetőség, irányíthatóság többet nyom a latban, amikor a dobogós helyezéseket osztogatják a magazinok tesztjeiben. A versenyekre tervezett felső kategóriás gumiknál lényeges a tapadás, sokkal fontosabb, hogy nagyobb sebességgel, meredekebb talajérintési szögben lehessen abszolválni egy kanyart, mit a tartósság. Ha tehát sok ezer km-re keresel nagy futásteljesítményre képes külsőt, általában jobban jársz a belépő vagy közép kategóriás külsőkkel. A külső gumi kiválasztása minden műszaki adat összehasonlítása mellett is egy elég szubjektív döntés. Kinek ez, kinek az jön be. A választásnál segítség lehet más felhasználók véleménye. Érdemes a véleményeket olvasgatni a bringás fórumokon, pl. Bikemag.hu, vagy az olyan véleményező oldalakon, mint a Testbike.hu

MTB kerékpár külső gumik 26" méretben. MTB külső gumi

MTB kerékpár külső gumik 27,5" méretben: MTB külső gumi 27,5"

MTB kerékpár külső gumik 29" méretben: MTB külső gumi 29"

Trekking, cross külső gumik 28" méretben: Cross, trekking külső gumi

Címkék:Kerékpár gumi

 (1033)    (20)    0

A hozzászólás sikeresen elküldve. Köszönjük!
Szólj hozzá!
Captcha
Kosár 0 Termék Termék (üres)    

Nincs termék

0 Ft Szállítás
0 Ft‎ Összesen

Megrendelés

A termék sikeresen kosárba került
Mennyiség
Összesen
Jelenleg 0 termék található a kosárban. Jelenleg 1 termék található a kosárban.
Összes termék
Szállítás összesen  0 Ft
Összesen
Vásárlás folytatása Megrendelés

Akciós