A csomagtartó, a kerékpár feltalálásával szinte egyidős kiegészítő, amelyből ma már számtalan változat létezik. A csomagtartó sokaknak egyet jelent egy nem túl szép, de esetenként nélkülözhetetlen tartozékkal, amit gyorsan eltávolítanak, miután már nincs rá szükség. Ma már azért léteznek ezen a területen is komolyabb darabok, mint a falusi kerékpárokon rozsdásodó, takarmányszállító alkalmatosságok, bár ez utóbbi felhasználást sem kell lebecsülni. Kerékpár túrázáshoz, ország és világjáró, esetenként akár több hetes expedíciókhoz egyenesen nélkülözhetetlen egy jó hátsó és esetenként első kerékpár csomagtartó.
Acél vagy alumínium? Egy átlagos kerékpár üzletben néhány kezdetleges, olcsó acél (vagy inkább festett vas) alapanyagú mellett leginkább csillogó villogó alumínium csomagtartókat láthatunk, így nem meglepő, ha sokan meg vannak róla győződve, az igazán jó csak is alumínium lehet. Mert, könnyebb, mert merevebb, mert nem rozsdásodik, hangzik a logikusnak tűnő válasz. Ezzel szemben, bármilyen meglepő, a kerékpár csomagtartók igazi felső kategóriája bizony acél, méghozzá leginkább CrMo ötvözött rozsdamentes acél. Ezen a területen a Rolls Royce kategóriát a német Tubus képviseli. A Tubus 1988 óta gyárt első és hátsó csomagtartókat, termékeik a világjáró kerékpárosok körében nagy népszerűségnek örvendenek. A Tubus acélból készült gyártmányai könnyűek és merevek, annak ellenére, hogy nem alumíniumból készülnek. Miért acél? A felhasználók tekintélyes része olyan kerékpár túrázó, aki nem hoteltől hotelig utazgat néhány kg cuccal, hanem amolyan hátamon a házam világjáró. A Tubus csomagszállítói 25 - 26 kg teherbírásra vannak ugyan méretezve, de a tesztelt teherbírás a legtöbb esetben 40 kg. További lényeges szempont a javíthatóság. A legjobb alapanyag is eltörhet, megrepedhet. Az alumínium javítása, hegesztése szaktudást és drága berendezéseket kíván, ezzel szemben az acélt egy falu végi lakatos műhelyben is meg tudják reparálni. Ez nem mellékes szempont, egy dél európai vagy kis ázsiai kerékpár expedíció résztvevőjének. A Tubus és néhány más exkluzív gyártó ezért alkalmaz CrMo ötvözött acél csövet a gyártásához. Az edzett acél cső kellően merev, az alumíniumhoz hasonló alacsony tömegű végterméket eredményez, és 700 N/mm² szakítószilárdsága a legkeményebb igénybevételt is bírni fogja. A minőségre a Tubus 30 év garanciát vállal, ami egyedülálló! A német gyártó nagyon komolyan veszi a minőség ellenőrzést, ezért termékeiket 100 ezer ciklusos horizontális és vertikális terhelés tesztnek vetik alá. Tesztelik emellett a felület UV állóságát, az agresszív kemikáliákkal szembeni ellenálló képességet és a nagy tömeggel történő terhelést is. Mindemellett a felhasznált acél rozsdamentes, vagy ahogy a német gyártó fogalmaz korrózió rezisztens alapanyag. Ez azt jelenti, hogy a légnedvesség ugyan eredményezhet egy leheletnyi felületi vakrozsda réteget, de ez némi politúrral néhány mozdulattal eltüntethető.
Az átlagos felhasználó nem készül Kaukázusi expedícióra, vagy Afrika kerékpáros felfedezésére, így esetében szükségtelen az extrém felhasználásra tervezett acél csomagtartó. Tökéletesen megfelelő egy jó minőségű, neves gyártó által készített alumínium csomagtartó is. Akár bevásárlás, munkába járás, Balaton körüli kerékpár túra a cél, számos kifogástalan minőségű, megbízható gyártmány között választhatsz. Ismert márkák az Acor, Bikefun, Spyral, Zefal, Racktime. Különösen széles választékot kínál ebben a kategóriában a német XLC, vagy a szintén megbízható termékeiről ismert Ostand. Az alumínium gyártmányok kellően merevek, viszonylag könnyűek és az áruk is megfizethető. A felhasznált alapanyag általában különféle átmérőjű cső profil, amely a tömör anyagnál jóval merevebb, könnyebb, tartósabb. A legkezdetlegesebb forma, a téglalap alakú rakodó felülethez csatlakozó egy vagy két lefelé futó egyenes szár. Ezen a konstrukción a legtöbb gyártó ma már továbblépett. A praktikus csomagtartó nagy méretű alátámasztás biztosít a kerékpáros táskáknak, lehetővé teszi a különféle táska rögzítéseket és persze megvédi a táska belső felületét a küllőktől. Az átgondolt formatervezés része az is, amely lehetővé teszi, hogy a táskákat a rakodófelületnél alacsonyabban rögzítsük. A túratáskák mélyebb rögzítése, az alacsonyabb súlypont egyértelmű előnyöket jelent menettulajdonságok terén. Ilyen formatervezéssel készült a Zefal Raider, az XLC RP-R11 Carrymore, vagy a Tubus Grand Tour, Cargo, Logo típusok is.
Minden rendszer annyira terhelhető, amennyit a leggyengébb eleme elvisel. Ez a csomagtartókra fokozottan érvényes. A leggyakoribb rögzítés a négy pontos, csavaros rögzítés. Itt a terhelés igazából az alsó két db, általában 5mm-es csavarra nehezedik, a vázon felül található két másik csavar inkább csak biztosít, de a tömeg túlnyomó részét az alsó két rögzítési pont kapja. Szintén behatárolja a teherbírást a hátsó kerék tengelye, ami leggyakrabban egy 9,0mm-es csőtengely. Utolsó, (de nem legutolsó szempont) maga a kerékpáros terhelhetősége, aki saját fizikai erejével mozgatja a kerékpár, a saját és a csomagtartóra halmozott rakomány tömegét. A legtöbb gyártónál a javasolt terhelési maximuma ezért általában 25 - 26 kg. Nem azért, mert a rakodó felület, vagy a tartó szárak nem viselnének el jóval többet is, hanem mert a rögzítési pontok a hátsó kerék terhelésének is van határa. Más kérdés, hogy mit jelent magának a kerékpárosnak egy 10 - 12 kg tömegű kerékpár plusz 30 - 35 kg csomaggal megpakolva. Ugyanezen okból van általában 10-12kg-ra korlátozva a nyeregcsőre szerelhető csomagszállítók terhelési maximuma. Maga a csomagtartó jóval többet is elbírna, de a nyeregcső nem az oldalirányú csavaró igénybevételre van tervezve és a törés veszély csökkentése okán korlátozzák a terhelhetőséget.
Az előre szerelhető csomagtartók optimálisabb teher elosztást tesznek lehetővé. Létezik a hátsóhoz hasonló kialakítású kis méretű első csomagtartó is, de az igazán hasznos megoldás a villa oldalára szerelt úgynevezett Low Rider. Ez tulajdonképpen egy keret, amire speciális rögzítésű, kisebb méretű táskák szerelhetők. Ismert gyártók és rögzítési rendszerek az Ortlieb, Vaude, Norco, Ibera, XLC, NewLooxs, Thule. Emellett az utóbbi időben kínai gyártók is kezdenek megjelenni ezen a területen is. Az első villára kisebb (11-15 L) méretű táskák felszerelése javasolt és ide a csomagok könnyebb részét érdemes pakolni. Nem kell magyarázni a tömeg kormányzásra gyakorolt hatását. A táskák rögzítési magassága általában a villa közepére esik, az alacsonyabb súlypont így kevésbé zavarja a kormányzást. Az ilyen típusú csomagtartóknál fokozottan figyelni kell, hogy felszerelhető-e a saját kerékpárra. Vannak olyan első csomagtartók, amelyek rögzítésére fékkonzolra is szükség van, pl. Zefal, XLC egyes típusai, míg mások a fékkonzol nélküli tárcsafékes villákra is felszerelhetők. Egyes gyártmányok a villán található menetes furatot kívánnak, már ha az adott kerékpár villáján van ilyen. Érdemes figyelni akkor is, ha az első villán ott vannak a csomagtartó rögzítésére szolgáló menetes furatok. Egyes kerékpár típusokon, pl. Cube Nuroad, vagy Merida Speeder az első villa oldalán ott vannak ezek a menetes szemek, de a villa alapanyaga karbon. A karbon villákra csak nagyon óvatosan és még a szokásosnál is kisebb tömegű csomag javasolt. Elsősorban az utóbbi időben népszerűvé vált Gravel kerékpárokhoz és a Back Packing túrázáshoz az utóbbi időben megjelentek a csomagtartónak már ne igazán nevezhető műanyag keretek, amelyek a velük kompatibilis kis méretű táskák rögzítésére szolgálnak. Ilyen táskákat pl. a Zefal, Merida, Vaude és Ortlieb kínálatában találhatunk. Értelemszerűen karbon villára bilincses rögzítésű csomagtartó felszerelése szigorúan tilos!
A kerékpár túrázóknál lényegesen nagyobb létszámú, a hétköznapi közlekedésben résztvevő és ezt azt szállító bringások tábora. A korszerű kerékpár csomagtartók gyártói több praktikus rendszert is kifejlesztettek, amely a fonott kosártól kezdve a faládán át a zárható szállítódobozig számtalan szállítóeszköz gyors rögzítésére alkalmasak.
Racktime Snap-it rendszer egy különböző szélességű platformokra rögzíthető, állítható szélességű keretből és az erre felszerelhető szállítóeszközökből áll. A legkülönfélébb tartozékok a faládától kezdve a rattan bevásárló kosáron át a műanyag tárolódobozig és a hűtőtáskáig rögzíthetők egy mozdulattal a kerékpárra.
Carry More Hasonló egy mozdulatos rögzítési rendszer, amely szintén kosarak, dobozok, táskák egyszerű, tépőzár nélküli egy mozdulatos felszerelését teszi lehetővé. Az XLC több típusa is fel van szerelve a Carry More rögzítési rendszerű tartozékok fogadására
Legelső teendő, a saját kerékpár szemrevételezése, hogy egyáltalán vannak-e rögzítésére szolgáló pontok. Ha nincsenek, az azt is jelentheti, pl verseny vázak esetén, hogy a gyártó nem javasolja a csomagtartó felszerelését, esetleg a hátsó vázháromszög is túl rövid ehhez. Elcsépelten hangzik, de a vásárlása esetén ne az ár legyen az elsődleges szempont. Reálisan kell felmérni a saját igényeket, számba venni, hogy mit, milyen tömeget, és mekkora távra szándékozunk szállítani. Hétvégi túrákra, kirándulásra, munkába járásra tökéletesek a nyeregcső csomagtartók. Léteznek táskával egybeépített változatok is, de számos olyan közepes méretű, lenyitható oldalzsebbel ellátott táska típus van, amely ideális méretű egy rövidebb kirándulásra, strandra szükséges csomagmennyiséghez. A nyeregcső csomagtartók általában könnyen eltávolíthatók, így ha már nincs rá szükség, gyorsan leszerelhető a bringáról. Nagyobb szállítandó tömeg, hosszabb túra, gyermekülés felszerelése esetén mindenképpen vázra rögzíthető csomagtartókat érdemes választani. Az oldalanként egy db függőleges pálcával rendelkező típusok helyett érdemesebb a két vagy három tartópálcás típusokat választani. Lényeges szempont, az egyre gyakoribb tárcsafékes kerékpárok esetén, hogy a csomagtartó felszerelhető-e a hátsó tárcsafék mellett? Ha a tárcsafék a hátsó alsó láncvillán van, akkor általában nincs probléma. Ha viszont a hátsó támvilla külső részén van felszerelve, akkor olyan tárcsafék kompatibilis típust kell választani, amelynél a tartópálca megkerüli a tárcsaféket. Az acél vagy alumínium alapanyag kérdését fentebb már írtam. Átlagos felhasználáshoz felesleges a méregdrága rozsdamentes acél csomagtartók vásárlását fontolgatni. A formai kialakítást tekintve, előnyösek azok a típusok, amelyek nagyobb méretű alátámasztást biztosítanak a táskáknak, és a csomagtartó profilja biztosan meggátolja, hogy a túratáskák sarkai a forgó kerék, a küllők közelébe kerüljenek. További előny az oldalanként külön felszerelhető táskák esetén, ha a csomagtartó lehetővé teszi a minél alacsonyabban történő rögzítést (alacsonyabb súlypont, jobb menettulajdonságok) Szintén az ilyen, jobb minőségű túratáskák, pl. Ortlieb, Vaude, Thule használata esetén érdemes figyelni a csomagtartó formájára. Ezeknek a táskáknak a belső oldalán egy állítható kar van, amely a táska előre hátra történő elcsúszását akadályozza meg. Ennek a karnak szüksége van egy csomagtartó szárra, amihez rögzíthető (pl. Ortlieb QL-2, QL-3) Végül, léteznek un. "lapra szerelt" összecsavarozható csomagtartók is. Bár nekünk webáruházként, szállítás szempontból előnyösek ezek a gyártmányok, mégsem igazán javasolhatók. Egy összecsavarozott csomagtartó soha nem lesz olyan merev, mint egy fix, hegesztett változat. Ezenkívül a csavarozási pontok lehetséges hibalehetőségek, potenciális törési és repedési kiinduló pontok.
(Kiegészítve: 2023.09.24.)
P.Gy.
Túrázással, csomagtartóval kapcsolatos további hasznos linkek: