A hátsó váltó, a kerékpár egyik legfontosabb alkatrésze, legalább is ha a fixi megszállottak véleményét nem vesszük figyelembe. Az utcai közlekedésben, sportversenyeken még mindig a külső váltó a leggyakoribb, jóllehet az agyváltós rendszerek is nagy fejlődésen mentek keresztül. Az egyszerű beállítás és karbantartás, a relatív alacsonyabb ár és kisebb tömeg azonban a külső váltó mellett szól. A pár évtizeddel ezelőtti 5-6 fokozat mostanára eljutott a 11, 12 fokozatú váltórendszerekig. A ma ismert formájú hátsó váltó elődjét az 1950-es években Tulio Campagnolo hozta létre. Ebből a rendszerből fejlődött ki az előbb 2X5, majd 2X6 fokozatú váltórendszer, amely azután egy negyed századon át meghatározó volt az országúti versenykerékpárokon. A további fejlődést a 90-es évek eleje és a mountain bike kerékpárok robbanásszerű népszerűsége hozta el. A japán Shimano jó érzékkel vágott bele a terepjáró bringákhoz szükséges alkatrészek fejlesztésébe. A Kaliforniai hegyvidékről kiinduló, új kerékpár típust a ma már legendás nevek, mint Tom Ritchey, Joo Breeze, Garry Fisher, Keith Bontrager nevei fémjelzik. A Mountain Bike világhódító útra indult és vele emelkedett a magasba a Shimano csillaga is.
6 - 7 -8 fokozat, a kezdetek
A 90-es évek elején még felső kategóriás kerékpár lehetett egy 3X8 fokozatú váltórendszerrel szerelt bringa is, ami ma már épp hogy a belépő kategória felett van. Az MTB és a valamivel utána népszerűvé váló trekking kerékpárok pozicionált váltórendszerét azonban a Shimano már akkor kifejlesztette. 1992-re a korábbi felső váltókar mellett már feltűnt a Rapidfire váltókar is, ami működésének lényegét tekintve a mai napig változatlan. A Shimano már akkor rendszerben gondolkodott, a váltókar és a váltók mellett nagy figyelmet fordított a meghajtás rendszer többi elemének is. Így született meg a HG (Hyperglide) lánc, a hátsó fogaskoszorún elhelyezett váltást segítő fogkialakítás és nem sokkal később ennek első kiegészítője, a hajtómű lánckerekeinek váltást segítő fog kialakítása. A mai napig használt és bevált meghajtás rendszert tehát viszonylag korán kitalálta a Shimano. A Shimano SIS (Shimano Index System) ennek rövidítése. Az évek során a rendszer természetesen sok finomításon esett át, a váltók forgáspontjai egyre precízebbek, maguk a hátsó váltók egyre merevebbek lettek. A váltórendszer egyéb részei is fejlődtek, a váltókarokon megjelentek az egérmozinak is csúfolt optikai fokozat kijelzők.
Hátsó váltók 9, 10, 11, 12 fokozattal
A három ismert gyártó, Shimano, Sram, Campagnolo közül leginkább az első kettő helyezett nagy hangsúlyt a mountain bike kerékpárok alkatrészeire és így a hátsó váltóra is. A Campa néhány próbálkozás után visszatért ahhoz, amihez leginkább ért és ami a fő piacát jelenti. Ez az országúti kerékpár, ahol sokaknak a Campa máig a kerékpárok Ferrarija. A Shimano és a Sram között megindult vetélkedés folyamatosan növelte a fokozatok számát, ami már már a 12 fokozatnál tart. Az egyre több fokozat egyre keskenyebb és egymáshoz egyre közelebb kerülő lánckerekeket hozott magával. Ez magával hozta a szuper keskeny láncok korszakát. Ehhez egyre jobb minőségű, nagyobb szakítószilárdságú alapanyagokat kellett kifejleszteni, de csodák azért nincsenek. A több fokozat és a vaj puha váltás ára a rövidebb élettartam. A lánc és a fogaskeréksor fogyóeszközzé vált, amiből egy évi több ezer km-t teljesítő sportoló akár több garnitúrát is elfogyaszt egy év alatt.
Fokozatok száma, válasszunk, de melyiket?
A takarékosabb felhasználó nyilván szívesen döntene a kevesebb fokozat, kedvezőbb ár és hosszabb futásteljesítmény mellett. Erre bizonyos kompromisszumok árán meg is van a lehetőség. Egy hétköznapi közlekedésre, hétvégi túrázásra szánt kerékpárra bőven elég a 7-8 fokozatú hátsó váltó. A 7-8 fokozat azonban egyre inkább a belépő kategória, vagy egy kicsit felett. Ez a Shimano esetében a Tourney, Altus, Acera hátsó váltókat és alkatrész családot jelent. Országúti felhasználás esetén a Tourney RD-A70 vagy Shimano Claris hátsó váltók a belépő szint. Aki könnyebbre, jobbra, finomabb fokozat váltásra vágyik, annak feljebb kell lépnie az alsó közép kategória irányába.
Alsó, közép kategóriás hátsó váltók
A sport, hobby kategória hátsó váltóknál leginkább 9 fokozatú váltórendszerek között választhatsz. MTB és trekking kategóriában a Shimano Alivio, Acera hátsó váltók, országúti felhasználás esetén a Claris márkajelzést láthatod a hátsó váltókon. A 9 fokozat tökéletesen alkalmas sportolásra, de akár egy csomagokkal megpakolt világjáró kerékpártúrára is nyugodtan bevethető. A rendszer alkatrészei optimális ár-érték arányúak, az árak megfizethetők, maga a 9-es váltórendszer kiforrott technológia.
A hátsó váltók közép kategóriája
A pár éve még felső kategóriás 10 fokozatú váltórendszer a 11 és 12 fokozat megjelenésével lejjebb került, a megfizethetőbb árú közép kategóriás alkatrészcsaládokba. Országúti kerékpároknál a Shimano Tiagra, amely 2X10 és 3X10 fokozatban elérhető. A Tiagra alkatrészek és köztük a hátsó váltó szinte már professzionális megjelenéssel rendelkeznek. A felületek szépek, az illeszkedések, a kidolgozás precíz. Leginkább csak az összetevők tömege árulja el, hogy itt egy igényes hobby sport kategóriáról van szó. A mountain és trekking felhasználásra ugyanez a Deore, amely ma már külön terep és trekking kerékpárokra is készül. A Deore olyan jól sikerült, hogy a német magazinok évek óta "Golden Category" néven emlegetik. Az új Deore hátsó váltók, főképp az MTB kategóriában, már szinte a professzionális felső kategória (XT, XTR) minden tulajdonságával rendelkeznek.
Hátsó váltók felső kategóriája
A hátsó váltók felső kategóriáját a Shimano MTB szériában évek óta az XTR jelenti. Az itt megjelenő újdonságok a legkeményebb körülmények között, a versenypályák és maratonok útvonalain kerülnek éles tesztelésre. Ami beválik a felső kategóriában, az néhány éven belül az közép és alsóbb árkategóriák komponensei között is visszaköszön. Így történt a Shadow hátsó váltó kialakítással is, amely miután bizonyított a felső kategóriákban, ma már az Acera árkategóriában is elérhető. A Shadow váltó forma egyébként a sok évi finomítgatás után valódi előrelépést jelentett megjelenésekor. A keskeny, sérülésektől védett kialakítású hátsó váltó, agresszív külleme villámgyors, és pontos működéssel párosul. A Shimano, a Shadow váltó bevezetésével gyökeresen megújította azt a korábbi váltó formát, aminek elődjét még tulajdonképpen Tulio Campagnolo találta ki 1951-ben. Az XTR és XT hátsó váltóknál bevált Shadow forma legújabban már az országúti kerékpárokon is feltűnt és bár külleme nem mindenki tetszését nyeri el, a működésére nem lehet panasz
Vásárlási tanácsok
Új kerékpárunkkal kapunk egy hátsó váltót is, amely szerencsés esetben hosszú évekig problémamentesen működik. Előfordulhat azonban baleset, olyan esés, sérülés aminek a következtében a váltót cserélni kell. Sokan vannak, akik a hátsó váltóban egyfajta pluszt látnak és szeretnének a kerékpár egyéb komponenseinél egy klasszissal feljebb lévő váltót látni a kerékpárjukon. Ezzel nincs is semmi probléma, viszont fontos a kompatibilitási előírások betartása! Akármennyire is szeretnénk az Alivio szerelésű bringán egy SLX vagy XT feliratú hátsó váltót látni, az aktuális széria váltói nem fognak működni a 9-es rendszerrel! Ugyanez több irányban is érvényes, tehát aki biztosra akar menni, minden váltórendszerhez a kompatibilis hátsó váltót válassza, heteshez hetest, nyolcashoz nyolcast, stb! Az alábbi táblázatok a Shimano most aktuális szériáinak kompatibilitását ismertetik, MTB, FR, DH, országút, és trekking, városi felhasználás területén. Fontos, hogy az alábbi táblázatok csak az aktuális szériákra vonatkoznak. Sokszor évekkel ezelőtti hátsó váltók is beszerezhetők még, így figyelni kell, hogy egy pár évvel korábbi váltó milyen fogaskoszorúval, lánccal és váltókarral kompatibilis!
MTB hátsó váltók | |||
Tourney | 6-7 fokozat | Kezdő kategória | |
Altus 310 | 7-8 fokozat | Hobby kategória | |
Altus 2000 | 9 fokozat | Hobby, sport kategória | |
Acera 3000 | 9 fokozat | Hobby, sport kategória | |
Alivio 4000 | 9 fokozat | Alsó közép kategória | |
Deore 7000 | 10 fokozat | Közép kategória | |
SLX 7000 | 10 fokozat | Felső közép kategória | |
Deore XT 8000 | 11 fokozat | Felső kategória | |
XTR 9100 | 11-12 fokozat | Professzionális kategória |
Freeride, DH hátsó váltók | |||
SAINT 820 | 10 fokozat | Professzionális kategória | |
ZEE 640 | Felső kategória | ||
Országúti hátsó váltók | |||
Tourney A070 | 7 fokozat | Kezdő kategória | |
Claris 2000 | 8 fokozat | Hobby, sport kategória | |
Sora 3000 | 9 fokozat | Hobby sport kategória | |
Tiagra 4700 | 10 fokozat | Amatőr sport kategória | |
Shimano 105 7000 | 11 fokozat | Felső közép kategória | |
Ultegra 8000 | 11 fokozat | Felső kategória | |
Ultegra 8050 | 11 fokozat | Felső kategória | |
Dura-Ace 9100 | 11 fokozat | Professzionális kategória | |
Dura-Ace 9150 | 11 fokozat | Professzionális kategória |